Tor & teckenspråket...

Måste skriva en liten uppdatering på Tors teckenspråksutveckling. För även om han inte kan sådär jättemånga ord så är det så otroligt häftigt eftersom han kan dem både på engelska & svenska! Är inte det helt fantastiskt?! Minimänniskan gör alltså samma tecken vare sig jag ber honom att säga "snälla" eller "please". Samma med all done/klar & more/mer. Anledningen till att vi började med tecken var ju för att jag läste att det skulle fungera som en bro mellan språken & jäklar i min lilla låda vad det känns som om det har gett utdelning nu! I & med att han verkligen börjat kommunicera tillbaka har jag också fått en nytändning, så nu försöker jag lära mig åtminstone ett nytt tecken varje dag. Dagens ord blev vindruvor. Tänker att det liksom är bäst att satsa på sånt han verkligen gillar så att han lär sig att tecknen är något positivt. Lite onödigt att teckna "klippa naglarna" eller "dra trång tröja över huvudet" - nope, tror stenhårt på positive reinforcement!

Kommentarer
Postat av: Jo

Vad kul! =)

Svar: Jätte, blir så ofta imponerad av vad den här lilla människan förstår & kan!
Ida

2016-02-19 @ 14:01:22
Postat av: Anna

Vi använde också tecken. Kan säga som så att det var lättare att få in gunga än brysselkål hos M....

Svar: Haha! Det kan jag tänka mig! Vi jobbar på päron, vindruvor & banan just nu - tänker att det inte är någon idé med broccoli i nuläget eftersom det hamnar på golvet så fort att jag knappt tror att han hinner se det ordentligt!
Ida

2016-02-22 @ 07:38:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0