Årsredovisning 2015...

Tidigare år har jag lagt ner rätt mycket tid på att sätta ihop års-sammanfattningar... Men alltså i år, orkar inte! Allt är lite av en gröt, så att försöka vaska fram något för varje månad under 2015 känns omöjligt. Lånar istället Linneas lista & så hoppas jag på ett 2016 som är lite mer detaljerat!

Hände något/gjorde du något i år som aldrig hänt förut?
Jag har haft ett helt år på mig att vara MAMMA. Väldigt märkligt & mäktigt!

Höll du dina nyårslöften?
Jag skulle börja göra en massa saker - börja klättra igen, virka mer, laga ny & rolig mat... Det blev typ fiskpinnar till middag varje tisdag, men virkningen gick i alla fall på högvarv.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej inte i år, 2014 var THE YEAR OF THE BABIES.

Dog någon som stod dig nära?
Mina föräldrars katt Wilma somnade in, men tack & lov ingen människa.

Vilka länder besökte du?
Hahahahaaa! Kanadas immigration ni vet, sitter fortsatt i karantän på obestämd tid...

Är det något du saknar år 2015 som du vill ha år 2016?
Mer Ida-tid. Har min craft night, men hade velat komma igång med kanske yoga eller något annat som involverar MIG & ingen som klänger på mig/jamar efter mat/vill kramas.

Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?
Oj... Kanske den 31 december då, eftersom det var dagen då vi fick välkomna vår Syriska familj till ett liv i säkerhet. Det var stort & känslosamt!

Vad var din största framgång 2015?
Att jag inte bröt ihop i tråkdöden. Var så himla rädd att jag skulle tycka att det var skit trist att vara hemma med ett litet barn, men det har istället varit oväntat roligt att få vara tillsammans med Tor varje dag (ja... nästan alla dagar, skrikdagar då inget passar låtsas vi som om de aldrig hänt).

Största misstaget?
Hm, så här i efterhand kan jag ångra att vi började panikrenovera övervåningen på huset på en gång. Alla ofärdiga projekt där uppe har stressat mig onödigt mycket (läs JÄTTEMYCKET). Hade varit bättre om vi rustat upp det lite hjälpligt & sen hyrt ut det på ett år. Men, men, det är lätt att vara efterklok!

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Blä, magsjukan vi drabbades av i december var INTE ROLIG. Nu har jag magsjukeskräck... som alla andra föräldrar gissar jag.

Bästa köpen?
Bästa köpet var en liten trädgårdsbänk, för det gjorde att vi började prata med tanten som sålde den & vipps lustigt hade hon gett oss en massa antika möbler bara för att hon tyckte om oss!

Vad spenderade du mest pengar på?
Huset. Åh så många vuxna inköp vi gjort! Gipsväggar, målarfärg, isolering, frysboxar & plank till staket bara för att nämna några av de saker som vi hämtat hem från vårt andra hem, aka Home Depot.

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Tor, Paul & Digby. Hade velat säga Mammut också men han har dessvärre varit något av en röv på sista tiden. Annars har mina nya mammavänner här i Guelph också varit himla bra på att få mig att skratta!

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2015?
Nej men hjälp vilken jobbig fråga. Vi har mest sjungit julsånger non-stop eftersom det är de enda låtar både Paul & jag kan hela texten till & när jag säger julsånger så menar jag Rudolph & Jingle Bells... DÅLIGT.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
MYCKET GLADARE. Älskar allt med Guelph, vårt hus, våra nya vänner & så gladskiten TOR. Dessutom så har jag ju inte oket UofT att släpa runt längre, så all den där jobbrelaterade ångesten som var min ständiga följeslagare under så många år är borta. Helt fantastiskt att inte längre känna den pressen!

Vad önskar du att du gjort mer?
Tränat - känner mig så svag i kroppen. Varit bättre på att avsluta projekt istället för att göra saker halvklart & sen starta på något nytt (det här gäller huset). Ägnat mer tid åt katterna så att de inte känt sig på undantag så mycket som jag uppfattat att de gjort. 

Vad önskar du att du gjort mindre?
Lagt ner tid på att må dåligt över relationer som inte ger mig något positivt.

Hur tillbringade du julen 2015?
I vårt hus - hade dessutom varit så himla duktig & lagat mat & fryst ner så jag hade ett helt svenskt smörgåsbord att njuta av (hände ju inte det här året - tack & lov för vänner som fixade det istället!). Minns att allt var varmt, mysigt & ombonat - eftersom vi typ bodde under en filt i soffan.

Blev du kär i år?
I min familj & ännu mer i Guelph som stad - känns (helt nördigt) som om vi har hittat hem. 

Favoritprogram på TV?
Vi har tittat mycket på Marvel serier, så kanske Agent Carter. Hade velat säga Game of Thrones, men det blev så blodigt & jobbigt att jag inte orkade titta klart säsong fyra. Oh, & Dancing with the Stars - älskart!

Bästa boken du läst i år?
Det har varit dåligt på den här fronten, kan inte riktigt komma ihåg om jag läste något i början på året men för ett tag sen läste jag "The Host" - så den får väl kvala in på den här punkten i brist på annat.

Största musikaliska upptäckten?
Att Tor gillar Sound of Music, han blir så glad att armar & ben spritter. Värmer i hjärtat!

Något du önskade dig och fick?
Sverigebesök!

Något du önskade dig men inte fick?
Ett litet deltidsjobb som är ROLIGT!
  
Vad gjorde du på din födelsedag 2015?
Drack cider & målade medan Paul tog hand om Tor - så himla hääärligt!

Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Lite mer sömn hade ju inte skadat... & lite mer pengar - husrenovering kostar & vårt badrum på övervåningen är så FULT att jag dör en smula. Men de pengarna finns inte så jag får använda badrummet på första våningen istället!

Vad fick dig att må bra?
Familjemys i sängen med galen baby som skrikskrattar "happy", att prata på Skype med vänner, få dricka lite vin i min egen trädgård.

Vad minns du tydligast ur nyhetsflödet det här året?
Flyktingarna samt att alla oroligheter i Europa som ger mig ont i magen & att Sveriges politiker inte verkade ha någon koll alls på hur något ska lösas.

De bästa nya människorna du träffade?
Mina mammavänner här i Guelph - är så lycklig för dem!

Vad har du för nyårslöften inför 2016:

Att vi SKA skaffa höns

Att vi ska anlägga en större trädgård

Att vi ska hålla vår budget

Mer tid för katterna

& mer tid för mig - helst någon form av träning


Kommentarer
Postat av: Jo

Bra lista =) Hur ska ni anlägga större trädgård? Eller handlar det om att utnyttja hela?

Svar: Vi ska gräva ut trädgården på sidan av huset & anlägga pallträdgårdar med grusgång. Typ så här: http://www.vegetablegardener.com/item/4666/formality-and-surprise-in-a-garden-design#
Tänk formal vegetable garden med blommor inblandat! Drar igång med det projektet i april!
Ida

2016-01-03 @ 21:08:31
Postat av: Jo

Så det istället för raised beds? Kommer bli jättefint!

Svar: Det blir typ sånna som vi satt in på baksidan fast med ett lager trä till.
Ida

2016-01-05 @ 11:16:02
Postat av: Jo

Finns ju flera sorters ätbara blommor så där kan du ju slå två flugor i en smäll =)

Svar: Absolut, plus blommor som är bra mot skadeinsekter eller för att förbättra jorden!
Ida

2016-01-05 @ 18:09:02
Postat av: Jo

Ser redan nu sååå fram emot bilder på slutresultatet =)

Svar: Okay, men du får påminna mig om att se till att ta före & under bilder!
Ida

2016-01-07 @ 09:48:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0