Ida-dagen/Torsdag hela veckan...

Idag har vi firat min namnsdag. Drar dock fortfarande runt på min eländiga förkylning, så det blev inget ystert firande direkt. Somnade tillsammans med Tor efter lunch & sov längre än barnet (Paul var hemma & kunde underhålla när Tor blev trött på koma-mamma). Medan jag sov dök postguden upp med namnsdagspaket från farmor & Tor blev så till sig att Paul kom in & frågade om jag kanske kunde kliva upp så att vi kunde öppna det. Fick tjusigaste iittala tallrikarna & Tor fick världens sötaste pumpa-mössa. Han blev så glad att han skrattade rakt ut & sen gick han runt halva eftermiddagen & slog sig på huvudet & ropade "PUuuMPA, PUuuuMPA!". Eftersom konceptet "present till Tor" var så lyckat bestämde vi oss för att åka iväg & köpa ett par höstskor till honom innan middagen & vi hittade ett par som han tyckte så mycket om att han vägrade ta av sig det när vi skulle betala. Avslutade sedan med Tors favoritmat till middag - pizza - & det är väl bara att konstatera att man är väldigt mycket mamma/förälder när den största lyckan ligger i att göra sin lilla unge glad även om det råkar vara "ens egen dag"!

Kommentarer
Postat av: Ann Rumbleinthearctic

Vilken lyckad namnsdag!! Vi fick fina ittala glas då vi gifte oss av W's mamma och pappa.
Appropå svenskan som jag undervisar, så ger jag privatlektioner till en tjej som har svensk pappa men amerikansk mamma. Hon pratar flytande svenska men grammatiskt blir det lite tokigt ibland, kanske inte riktigt kallas flytande då...jaja iallafall så hjälper jag henne att studera så hon kan ta det så kallade Tisus provet i Sverige. Det är ett svenska prov för de som inte gått gymnasiet i Sverige och vill läsa på universitet där, gratis, eftersom det är gratis då man är svensk medborgare. Så kort och gott, privatlektioner :)

Svar: Ah, har sett Tisus nämnas bland utlandssvenskar på facebook & nu var jag tvungen att titta närmare på det... Trodde fram tills nu att man kunde komma in på universitetet utan svenska, men jag antar att de bara är skyldiga att ge kurser på engelska på masternivå. Började kolla igenom exempelprovet som finns publicerat & det är ju bara att inse redan nu att vi kommer att få ligga i om Tor ska ta sig igenom det med ett G i betyg. Försöker desperat att minnas vad vi täckte på svenskan under mina gymnasieår men det är hemskt luddigt...
Ida

2016-09-15 @ 16:09:45
URL: http://ann-olsson.squarespace.com/
Postat av: Ann Rumbleinthearctic

Det finns hur mycket information och grammatik övningar online. Jag har skrivit om egna övingar men följt reglerna, så det är inte så svårt som det ser ut!
Det finns en annan bloggare, mysmasken kallas hon, hon verkar ha bra koll på hur man bäst undervisar sina barn i Svenska, men även engelska. Kan kanske var värt att kolla in för inspiration!

Svar: Åh tack för tipset! Har redan börjat läsa hennes inlägg & det ska bli intressant att se hur hon jobbar med sina barn. Känner att jag verkligen måste "up the game" nu när Daisy ska sluta hos oss.
Ida

2016-09-22 @ 16:20:14
URL: http://ann-olsson.squarespace.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0