Andra Advent...

Happ, två advent in det här året & det är ju bara att inse att jag måste "jul-ladda" lite annorlunda än vad jag annars brukar göra. Jag blir helt enkelt alldeles för deppig när jag försöker pynta med vårt vanliga julpynt. ALLT är typ sånt som jag fått av farmor eller, ännu värre, sånt som hon gjort själv för 40 år sen, sedan använt under alla mina barndomsjular & sen skickat hit för att jag ska få med en bit av "hemmajulen" fastän jag är så långt borta. GRÅT! Naturligtvis jättefint, & något som jag älskar alla andra år, men just det här året blir det verkligen alldeles för känslosamt. Är ju så där kul för samtliga i familjen om jag spenderar alla helger fram till jul snyftandes ner i olika lådor med julpynt. Så därför inledde jag operation "pynta trädgården" igår. Det här fungerar så mycket bättre - jag får julfeeling men behöver inte dras med ALLT känslobagage. 
Tor bara "MAMMA, there is something big and green on our door, what is it?!". Så jag förklarade att det var en krans & att vi dekorerar vårt hus så att tomten ska kunna hitta hit. Även om det nu i ärlighetens namn varit lättare för tomten att hitta vårt hus om vi någon gång kunnat få ändan ur & fått ordning på vårt husnummer istället... Anyway, juldekoration var det. Fixade iordning korgarna & kransen först & sen knöt jag två stora röda rosetter som jag dekorerade vår trädgårdsgrind med:
Är helt klart mer ett fan av svenska juldekorationer, men de nordamerikanska jätterosetterna gillar jag skarpt, det måste jag erkänna... & medan jag pysslade på med det här började Paul jobba på att pimpa hönshusen, för klart att tjejerna måste få lite julfeeling de med - men det återkommer jag med i ett annat inlägg när ljuset är lite mer fotovänligt. Alltså, ingen julgran på farmorbroderad julgransmatta, men inga mer tårar & jag känner ändå att det börjar kännas lite julstämning i huset!

Kommentarer
Postat av: Jo

Vad fint! Förstår julsaknaden men nästa år kanske du kommer känna att du verkligen vill hänga upp farmors grejer och att hon är med er på ett mysminne-sätt, om du förstår vad jag menar?

Julkramar till er alla!

Svar: Jag hade redan förstått att den här julen skulle bli jobbig, för mig är julen nämligen så OERHÖRT förknippad med farmor - men jag hade kanske inte väntat mig att det skulle bli jobbigt så tidigt. Men precis som du säger, det är väl bara att klara av det här året & så känns det förhoppningsvis lite lättare redan nästa år.
Kram!
Ida

2017-12-12 @ 11:24:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0