We got a Christmas tree!

Paul tog en semesterdag idag, så när Tor var klar på förskolan drog vi till Starbucks för lunch & sen körde vi iväg till ungefär världens mest välskötta Christmas Tree Farm. Alltså... finns det ens julgransodlingar i Sverige? Här är det verkligen en grej & jag älskar det! Visst, det är ju inte gratis precis - men det är så himla praktiskt att knata ut ett par meter & bara "hm, vilken av alla dessa hundratals perfekta träd vill jag ta med mig hem". Istället för att irra runt i hundra år i skogen tills du är så frusen att du hugger ner första bästa skeva granelände... Extra praktiskt när man dessutom ska välja träd tillsammans med en 3-åring som insisterar på att gå själv men samtidigt blir ledsen för att rörelseförmågan i täckbyxor är sämst! Vi hade dessutom så himla tur att vi fick skjuts ut till träden med bondens lilla traktor - Tor var med andra ord så glad att han vibrerade. Sen började det svåra, att välja mellan alla olika typer av träd... Här bangar ju folk inte för att sätta upp en tall i vardagsrummet, men jag ville ha något som kändes mer traditionellt men samtidigt inte för stort. Valet föll slutligen på en "fir" & här blir jag lite osäker, någon som vet skillnaden på en "spruce" & en "fir"...
Tor brydde sig inte så jättemycket om sjävla urvalsprocessen, men när Paul & jag väl enats om ett träd så blev han i alla fall så till sig att han var tvungen att ge den en kram...
 Lite småmorbit kanske, "kram kram & nu SÅGEN!"... som det var superviktigt för honom att hjälpa till med...
& eftersom jag har en bra dag idag kände jag att jag orkade ta fram farmors julgransmatta, så nu står den här granen - på mattan - & väntar på att pyntas & det känns faktiskt riktigt bra trots allt! 

Kommentarer
Postat av: Jo

De översättningar jag hittade gav bara gran på båda...men spruce översattes även till "prydlig", "fin" och "sprättig" så antar att det är en "fingran" men er ser ju också fin ut så vem vet =)

Svar: Nu har jag googlat lite mer & det verkar som om det är skillnad på de enskilda barr som sitter på själva stammen. Granens barr är rundare & mjukare & "fir" är plattare & hårdare... Vet inte direkt om jag personligen tycker att det är nog stor skillnad för att det ska behövas ett separat namn, men men...
Ida

2017-12-16 @ 09:34:23
Postat av: Gunilla

Tor ser overlycklig ut ...julen ar ju forst och framst barnens hogtid! Sa fint att du kanner dig battre till mods nar det galler din farmor.

Svar: Tor var verkligen så himla lycklig - så det gör ju att allt blir mycket lättare för mig med. Det var nog mycket det jag levde på när vi kom hem & började fixa iordning granen.
Ida

2017-12-16 @ 21:09:01
Postat av: Alex

klart det finns julgransodlingar! fast har nog aldrig hört att man åker dit och hugger "själv"? Själv har vi alltid köpt av någon försäljare bara, aldrig varit med om att hugga i skogen. I år blir första gången med plastgran... eftersom jag firar i Grekland och jag inte litar på att det finns några bra granar att köpa (är minst sagt petig med min julgran...) så köpte en riktigt fin fejk istället. Lär bli mindre jobb att få på plats (dessutom har den ljus färdigmonterat i!) men de blir nog inte riktigt samma känsla.

Svar: Nej det är just de "hugg den själv" som jag undrar över. Här är det verkligen jättepopulärt & även om man naturligtvis kan köpa granar på torg & i olika affärer är det många som vägrar att skaffa gran annat än att åka ut till en "farm".
& jag måste erkänna att jag inte är helt antiplastgran... Tycker i ärlighetens namn att det är rätt jobbigt med riktiga granar, tycker inte att det är SÅ roligt att behöva vattna något 2 ggr per dag & sen dammsuga barr i 7 månader. MEN, Paul har stått ut med en plastgran i tre år nu så det kändes som om det var dags att låta honom få sin vilja igenom. :)

& oj, Grekland. Är det första gången du firar där?
Ida

2017-12-16 @ 21:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0