Omorganisation...

Har ägnat hela helgen åt projekt "omorganisera köket". Så här, vi har ett rätt litet kök som inte direkt blir bättre av att det sats ihop med noll tanke på funktion. Något som jag tror är rätt typiskt kanadensiskt... Ta min första lägenhet i Höör som exempel. Pyyyyttelitet kök men fullt funktionsdugligt. Det fanns på riktigt plats för allt man kan tänkas behöva. Jämfört med vårt förra kök i Toronto så var köket i Höör så otroligt mycket bättre, även om man hade kunnat pressa in det typ tre gånger om i Torontoköket. Seriöst, vem designar ett kök med EN ENDA kökslåda?! Blir så trött... Happ, köket här i Guelph då? Tja, det bjuder på tre hela lådor så det är ju helt klart en uppsving. Men däremot är det tydligen onödigt att installera tex en köksfläkt. På riktigt, finns det ens kök i Sverige utan fläkt? Anyway, det får vi lösa en annan dag - i nuläget är prio nummer ett att försöka få in en diskmaskin. Jag håller nämligen på riktigt att gå under av allt handdiskande. Tor bränner ju igenom koppar & glas som om han hade bakteriefobi & följden blir att merparten av tiden jag hinner lägga på hushållsarbete går åt att stå & diska. Så himla tradigt, man blir ju aldrig färdig! Så i födelsedagspresent har jag önskat mig en diskmaskin... I know, men jag känner att det i princip inte finns något som hade kunnat förbättra min livskvalité mer. Så för att göra plats åt diskmaskinen var jag tvungen att tackla våra två helvetesskåp i köket. Jag kallar dem helvetesskåpen för att de är djupa skåp med noll möjlighet att organisera pryttlarna vettigt. Så det är liksom skåpen där vi hivat in våffeljärn & byttor & sen smällt igen dörren snabbt som ögat innan det hinner trilla ut igen. Började med att riva ut allt medan Paul fick i uppdrag att bygga om vår lilla garderob i TV-rummet till ett litet skafferi (alltså, jag vill så sjukt mycket ha ett riktigt stort skafferi som man kan gå in i - det är typ det jag ligger & googlar på kvällarna innan jag somnar). 
So, nu har en massa av helvetesprylarna flyttat in på den lilla IKEA-vagnen & sen har jag även flyttat ut all mat som är oöppnad från köket. Hoppas även kunna få in lite stapelbara backar till vänster om vagnen senare i höst så att vi har någonstans att förvara all vitlök & potatis vi odlat. Nu måste jag bara hitta någonstanns att förvara saker som tex min yogurtmaskin... alternativt besluta mig för att jag faktiskt inte gör tillräckligt mycket egen yogurt för att motivera platsen den tar... 
 

Kommentarer
Postat av: malin C

Åh skönt med förvaring! Vi har ett ENROMT kökt. Men det är ingen förvaring. Förstår inte hur det går till. Vi måste göra om det om några år. Att vi har två olika diskhoar och två stora köksfläktar men inte ett enda högskåp känns rätt orimligt, förstår inte hur förra ägarna tänkte. helt värdelöst är det. 14 sittplatser och inga skåp... suck.

Och du, jag har SÅKLART också bott i Höör! i 11 år på Smedgatan 10, men flyttade 1991 så var nog före din tid :D

Malin C

Svar: Haha! Men så klart du har! Var tvungen att googla min gamla address för att se hur "nära" vi var, men jag bodde på Möllebacken så på andra sidan stan. Inte för att det direkt är några avstånd när man pratar om Höör... :D
& jag begriper inte. För mig känns det så självklart att förvaring är A&O i ett kök. Den dagen vi gör om vårt kök ordentligt måste vi hyra in någon för att se till att det blir rätt & jag tänker att vi måste se till att anlita en kvinna. Klart att det finns män som också lagar mat, men de flesta kvinnor jag känner tillbringar klart mest tid i köket & borde därför ha ett bättre hum om vad som gör ett bra kök eller inte.
Ida

2017-07-18 @ 09:01:17
Postat av: %2525C5sa

Åhhh diskmaskin är en gudagåva. Jag hade inte riktigt klarar mig utan en. Good idea att skaffa en. Kramkramkram.

Svar: Nej det är RÖV att inte ha en diskmaskin. Känns som världens tradigaste ekorrhjul. När jag någon gång kommer till botten på diskhon så är lunchen en halvtimme bort. Dör orkeslöshetsdöden...
Ida

2017-07-18 @ 10:58:43
Postat av: Gunilla N

Diska för hand drar ju oxå mer vatten, som vi behöver spara på.. En diskmaskin är betydligt vattensnålare... med tanke på jordens resurser.
Gunilla

Svar: Good point! Speciellt som jag är en sån som gärna diskar under rinnande vatten snarare än att tappa upp vatten i hon...
Ida

2017-07-19 @ 10:24:40
URL: http://gunilla.nardin%40gmail.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0