Working on the weight...

Jag har ju mått lite halvknackigt det här året vilket i sin tur resulterat i att jag gått upp lite i vikt. Det är tack & lov inte så att jag har tröstätit i mängder, men jag har varit lite "snällare" mot mig själv i mina matval. Varit OK med att äta lite chips, beställt pizza oftare än vanligt när jag inte orkat laga mat, ätit glass med resten av familjen, OST... & ni vet, många bäckar små. Nu är det inte så att jag gått upp flera storlekar, men så där pass att det är muffin-topp på typ allt. Är uppe i nästan 62kg (tänk här på att jag är kort) & det är nog det mesta jag vägt (ogravid) på 10-15 år & det gör väl inte direkt att jag mår bättre. Jag har ju gått ner en hel massa i vikt tidigare i mitt liv helt på egen hand, men den här gången kände jag att jag behövde en liten spark i baken. Så i fredags fick jag nog & kände att jag var tvungen att ta tag i det hela. Hittade en steg-räknar app som länkar till en kombinerad tränings-diet app & har sen dess jobbat på att få upp mitt steg-antal samt på att äta lite nyttigare. När jag startade appen valde jag en vegetarisk/fisk-baserad diet eftersom jag ju också vill äta mindre kött & hitintills måste jag säga att jag är väldigt imponerad över urvalet av recept. Så pass att jag tänkte att jag kunde dela med mig av dem här på bloggen i fall att det är någon annan som vill äta nyttigare/mer vegetariskt. Igår lagade jag tex den här indiska böngrytan. Supersnabbt, jättegott & väldigt mättande!  
Börja med att starta riset. Hacka en gul lök + 1/2 paprika & stek i olja tills de börjar mjukna. Tillsätt lite mald ingefära, chiliflakes & gurkmeja samt 1-2 tsk kumin. Hacka 1 stor tomat & tillsätt tillsammand med 1/2dl vatten & en buljongtärning. Koka upp & låt puttra någon minut & lägg slutligen ner 3-4dl bönor & värm upp alltihop. Baserat på hur generös man är med kryddorna kan det bli rätt starkt, så då hjälper det att servera ihop med lite yoghurt. I orginalreceptet ingick även färsk koriander men jag tillhör den delen av befolkningen som tycker att det smakar tvål (tydligen genetiskt & mer vanligt bland européer) så jag toppade med persilja istället. Fick tummen upp av både mig & Paul medan Tor valde att ge sin middag till hönsen... Oh well, you win some, you lose some!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0