A super chicken!

Tor ÄLSKAR färska majskolvar, så den senaste veckan har han bett om en (eller två) i princip varje dag. Det här är något som gynnar hönsen, för när Tor gjort sin med majskolven får han ge den till hönsen (finns i regel rätt mycket kvar att äta). De i sin tur blir närmast tokiga när man kastar in majskolven till dem & alla fyra går till attack med närmast galen frenesi. Så när Fan Girl helt plötsligt backade undan från dagens middagskolv blev jag genast på min vakt - för det händer liksom inte att de inte alla pickar frenetiskt tills dess att det inte finns minsta majskornsmolekyl kvar! Först såg hon liksom lite groggy ut, som om hon var småfull. Halvslutna ögon & satt helt stilla en bit bort från det pågående majskriget. Sen blev hon långsamt "rundare". Alla fjädrar reste sig sakta så att hon blev helt fluffig. Sen sjönk benen ihop & POPP - ett ägg!
Nu kanske någon läsare bara, "Um, men Ida - är det liksom inte det som är hela poängen med höns... att de lägger ägg?" Jo, men det här var klockan sju på kvällen. Höns lägger sina ägg på morgonen & jag hade redan hämtat in fyra ägg på morgonen, så det här var hennes andra ägg för dagen! De allra bästa lägg hönsen kommer upp i cirka 320 ägg per år... Så med det här kvällslägganden kan jag inte låta bli att undra om Fan Girl kämpar ett eget litet världsrekord i klassen äggläggeri!

Kommentarer
Postat av: Anonym

egna. beteenden... Haha

2017-06-12 @ 18:36:39
Postat av: Gunilla N

Roligt inlägg😀

Svar: Tack! Kul att det inte bara är jag som tycker att höns är underhållande!
Ida

2017-06-12 @ 18:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0