Dental update...

Vi fick en akut-tid hos en barntandläkare redan idag & det var en så HIMLA bra upplevelse & en enorm lättnad. Tandläkaren var jättebra, så snabb, & han bara skrattade när vi frågade om vi skulle behöva söva Tor för undersökningen - som han sa "Jag ser ju att det här är ett barn jag kan resonera med, bedövning är bara för nödfall". Så redan där kändes det ungefär 100% bättre än innan, tanken på att söva Tor gjorde mig nämligen så grymt stressad. Så det var en enorm lättnad att Tor kunde vara vaken & att det dessutom räckte med en snabb titt för att avgöra att vi inte behöver göra något för tillfället. Han har början på ett hål där han slog av en massa emalj när han ramlade i badkaret förra sommaren, men det är långt ifrån det "rampid decay in dental health" som vi stämplades med den 14e. För mig som alltid varit väldigt noga med min egen tandhälsa & också gjort mitt bästa för att se till att Tor har bra tänder kändes den där första diagnosen som ett slag i magen. Har verkligen bara känt mig som världens sämsta mamma, som om jag svikit Tor något grymt, & alla de här känslorna har resulterat i att jag gått runt med världens spänningsvärk i käken sen i onsdags. Men så fort dagens tandläkare sa "han kan komma tillbaka för koll om 4 månader, men det här är verkligen inget att oroa sig för" lättade allt. Kände mig ungefär 20 kilo lättare när ångesten lossade sina klor! Men viktigast av allt, Tor har varit sitt vanliga glada jag genom allt detta & verkar inte alls ha utvecklat någon tandläkarskräck - är så himla tacksam för det!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Tycker ni ska hålla hårt i barntandläkaren då hen verkade vara vettig! Hur kan man skrämma upp föräldrar så som den första tandläkaren gjorde? Vart har hen gjort sin utbildning, eller har hen fått son legitimation i ett flingpaket?

Skönt att det inte var så illa som ni fick berättat för er och att Tor inte utvecklat en rädsla för tandläkare! ❤️
Kram

Svar: Receptionisten hos barntandläkaren sa att de använder "rampid decay" för ALLT som är två problem eller mer, så eftersom Tor har sin tandskada + början på ett hål i den tanden hamnade vi per automatik i det facket. Men som barntandläkaren sa så är det ju stor skillnad på Tors problem & tex patienten innan som hade 12 hål... Hade ju bara varit skönt om de varit lite mer tydliga på ställe nummer ett så att man inte hade behövt känt sig fullt lika usel i en halv vecka... Men som sagt, så skönt att Tor inte är rädd för tandläkaren - så det är det jag fokuserar på. Vill inte gå & irritera mig på ställe nummer ett så att jag dyker upp där & är alldeles sur & grinig nästa gång för Tor kommer garanterat att plocka upp det i så fall. Herregud så bra barnet är på att läsa minsta signal... samt läsa in för mycket i vissa situationer - vi hade en livlig debatt idag & helt plötsligt märkte jag att Tor satt & grät i rummet bredvid för att han trodde att vi var arga på varandra. Åh vad ont det gjorde i hjärtat, stackars lilla plutten!
Ida

2018-02-18 @ 08:09:15
Postat av: Jo

Gud vad bra! Skönt att tandläkaren var bra 😊

Svar: SÅ viktigt! Nu får vi bara borsta på bra till nästa besök & så ser förhoppningsvis framtanden bättre ut tills dess!
Ida

2018-02-18 @ 11:16:49
Postat av: Gunilla

Lättad!Bra tandläkare, den siste. Finns så många som skrämmer upp... här i Frankrike oxå... Nu kan du slappna avIda
💝

Svar: Jag tror att det har stor betydelse vart man bor, upplevde aldrig att man blev stressad på samma sätt av tandläkare i sverige som man blir här... Men men, nu fick vi ju i alla fall bra nyheter så jag fokuserar på det & försöker inte stressa över den andra tandläkaren.
Ida

2018-02-18 @ 19:54:43
Postat av: Anonym

Så sant! Därför går jag hos en dansk tandläkare här... tidigare hos en svensk, som pensionera sig

Svar: Åh, det hade ju varit drömmen att kunna gå till en svensk, eller åtminstone skandinavisk, tandläkare! Tyvärr är Guelph lite för litet... får väl peppa Tor på att plugga till tandläkare själv. :)
Ida

2018-02-20 @ 16:12:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0