Family Day & Celebration!

Vi har haft långhelg här i Kanada & firat Family Day. Så sjukt skönt med tre lediga dagar tillsammans, gud vad vi behövde det! Har bara ägnat oss åt myspysiga saker som brunch på flygplatsen, solig hike i skogen & shopping på handelsträdgård (Tor instisterade på tre saintpaulior till sitt rum, så himla tantvarning - men barnet var så glad att han skakade i bilen på vägen tillbaka). Inget så där jättespännande med andra ord, men precis vad som behövdes för att ladda batterierna & för första gången på länge känner jag att jag börjar närma mig den energinivå som jag hade innan farmor blev sjuk. Kanske beror lite på att det har gått ett år, kanske på att jag har börjat äta d-vitamin & kanske också för att det, åtminstone den här helgen, ÄNTLIGEN känds som om vi har lite flax. För först, på fredagen, så fick vi tillbaka vår energi audit - vet inte, har jag skrivit om den tidigare? Vi tar det lite snabbt utifall jag inte nämnt det tidigare. Här i Ontario kan man få ersättning om man gör en rad förbättring så att ens hus blir mer energieffektivt. I våras hade vi alltså en gubbe här som mätte alla förenivåer & sen hade vi 90 dagar på oss att fixa en hel rad to-dos för att uppnå våra mål. Bara att vi glömde bort det helt... samtidigt som gubben slutade sitt jobb... så någon gång i november ringde hans ersättare & bara "Du, jag hittade precis er fil - jag kommer om två veckor & utvärderar". Ridå... så i två veckor slet jag som en gnu med att täppa alla små hål jag kunde hitta i hela huset (kom ihåg Lex Canadian Building Standard + att vårt hus är 100 år gammalt=det läcker in & ut massa kall-luft!), spenderade ett par dagar i källaren med att isolera alla rör till pannan & så drog vi in ett gäng killar som sprutade in isolering på vinden. Jadijiadi... hörde aldrig av killen efter besiktningen MEN i fredags damp i alla fall kompensationschecken ner i brevlådan & vi blev så glada att vi firade med bubblor. Men inte nog med det, på själva Family Day fick vi äntligen vår check med Tors barnbidrag! Det här har också varit en följetång i tre akter, men återigen lite kort - eftersom min PR-status tog så lång tid kunde jag inte ansöka om barnbidrag när Tor föddes (för naturligtvis går det inte att söka för pappan... suck på den). Så vi fick vackert vänta tills jag fick min PR-status & sen vänta ytterligare några månader innan jag fick min SIN-kod (typ som ett person-nummer & som man måste ha för barnbidraget). Sen var vi tvugna att vänta tills vi hade deklarerat ytterligare ett skatteår & tillslut, i augusti förra året, fick vi äntligen ihop alla papper & nummer som behövdes & skickade in ansökan... & sen har vi väääntat ända sen dess. SEX månader - de är inte snabba jepparna på kanadensiska skatteverket... Men men, skit samma, någon fick i alla fall tummern ur & i måndags fick vi alltså en check med Tors barnbidrag för 2015 samt halva 2017 + januari & februari. Vad som har hänt med 2016 & resten av 2017 har jag ingen aning om, & det hade inte förvånat mig om det tagit ytterligare 6 månader att lista ut det, men det spelar inte så stor roll i nuläget. Blev bara så jäkla lycklig när jag sprättade kuvertet - kändes som om vi vunnit lite på lotto! Så det blev ytterligare en kväll med ABBA & bubbel. Går ju liksom INTE att fira när man äntligen, efter TRE ÅR, lyckats parera systemet & kan casha in!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Grattis!!!
Jag är så glad för er skull när jag läser detta inlägg, att det äntligen går er väg! Därav grattis:et. Så ni har kämpat.
Kram

Svar: Men tack! Ja alltså det kändes så galet skönt när vi fick de där checkarna på ett bräde, inte bara för pengarnas skull (även om det naturligtvis var välkommet) men också för att vi äntligen lyckats traggla oss igenom en hel himla massa byråkrati & pappersarbete som verkligen sugit jättemycket energi.
Kram!
Ida

2018-02-21 @ 06:06:06
Postat av: Jo

Vad skönt att det äntligen lossnar lite och jäklar vad nice med checkar 😊
Ang Tors blommor, jag hade en sådan en stund men den var så himla svår att hålla rätt vattenmängd. Om det funkar för er så berätta hur man gör, tycker de är rätt gulliga 😊

Svar: Jamen så himla skönt! Har känts som om det vänt sen vi blev friska igen (ta i trä) & det är en så himla skön känsla att äntligen ha lite flyt!
& jag ska se hur länge jag lyckas hålla dem vid liv...
Ida

2018-02-21 @ 09:34:58
Postat av: Maria Årzén

Meeen!!...plötsligt händer det:)) Underbart.
....och Saint Paulier ska de gärna vattnas i fatet, inte direkt i krukan.

Hejja er!

Svar: Ja med det var precis så det kändes - som den där Triss-reklamen! :D
& tack för tipset, det ska jag göra. Tror nämligen Tor blivit skitledsen om de gått & dött... han pratar med dem varje kväll innan han går & lägger sig!
Ida

2018-02-21 @ 20:54:37
Postat av: Gunilla

Grattis 🎊 checkar är alltid kul att få. Seg
administration i Kanada oxå?

Svar: Men jaaa, gud så segt! Jag vet att skatteverket är så där poppis hemma i Sverige men jag kan ibland toklängta efter dem - tycker att de är så himla effektiva i jämförelse med alla institutioner här.
Ida

2018-02-23 @ 23:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0