Grackles in the Garden...

I lördags knatade jag, intet ont anande, ut genom vår köksdörr & fick syn på en vacker blåsvart fågel. Hann tänka "nejmen vad fin!" innan den tog sats & flög rakt mot mitt huvud under vilt skränande. Lyckades precis ducka, men det var så där pass nära att jag kände vinddraget i håret. Nu var det ju ingen jättefågel det rörde sig om, tänk typ traststorlek, men jäklar vad rädd jag blev i alla fall! Sen slutade inte attacken där heller. Nej, innan jag hunnit ta mig in i köket & drämt igen dörren hade fågelfan hunnit med ytterligare två anfall. Sen har det hållit på så där non stop. Den attackerar allt & alla, hundar, barn, katter & människor - typ allt utom hönsen. Den följer mig också genom trädgården & om den inte attackerar så sitter den & vrålar på mig. Fast värst är det när katterna är ute, då är det som om själva fan flugit i fågeln, finns liksom ingen hejd på hur mycket energi den kan ösa på att försöka picka ihjäl dem. Det är så pass illa att de inte ens kan sitta i vardagsrumsfönstret & titta ut genom myggfönstret utan att vi har en vansinnig fågel skriandes på andra sidan nätet. Det vi har åkt på är ett par häckande grackles, de har ett bo med ungar i murgrönan på vår grannes hus. Vackra, men hemskt aggressiva & grymt högljuda. Så nu räknar jag ner tiden tills ungarna är ute ur boet. TVÅ veckor tar det tydligen innan de är redo för take off... Lääängtar!

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ojdå! Den ser ju ganska agressiv ut.
Håll koll på Tor bara.Kanske är den på hugget, då den har ungar just nu. Skulle också blivit livrädd.

Svar: Ja det är kanske inte direkt den fågel man ser & tänker "Oh, söööt!". Nu har det i alla fall lugnat sig lite även om jag vaknar varje morgon till deras skränande.
Ida

2018-06-19 @ 23:02:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0