Ja vad ska man säga...

Valet alltså, känner mig bara så uppgiven idag. Dels för att det känns som om det kommer att bli världens segdragnaste process innan vi får en fungerande (förhoppningsvis!) regering men naturligtvis också för SDs framgångar. Kollade upp hur folk röstat i både Lycksele & i Lund & även om båda låg under landssnittet så känns det skrämmande att få svart på vitt hur pass många som ändå stödjer det här partiet... 13.8% i Lycksele & 12.4% i Lund. Vill liksom ruska tag i de här människorna & fråga hur de tänker - tror de verkligen att saker & ting kommer att bli bättre om vi lämnar EU, om vi vägrar befatta oss med andra än "rena svenskar"... men inser samtidigt att det är helt bortkastad energi även om jag hade möjligheten. Suck. 
 
& så läser jag att min röst, bland många andra utlandsröster, ligger i någon hög någonstanns & ska räknas på onsdag... Känns ju lite antiklimax får man ju lov att erkänna. En känsla som jag ser återspeglas i de utlandssvenskforum jag är med i - men ännu värre, många av de som är med där är livrädda för att utlandsrösterna ska ge SD ännu mer makt. Tydligen finns det väldigt starka SD sympatisörer bland just vår grupp av svenskar & jag känner bara MEN HUR DUM FÅR MAN LOV ATT BLI?! Även om man nu skiter totat i allt vad medmänsklighet heter & bara ser till sig själv, hur kan man, som utlandssvensk, inte begripa att en röst på SD är som att skjuta sig själv i foten?! SD har ju varit tydliga med att de inte direkt stödjer dubbla medborgarskap = BOOM - foten borta! Ursäkta, men det är ju så jävla pantat att jag blir matt... 
 
Hur känner ni där hemma?

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag har samma känsla som dig, hur sjutton kan man rösta på sd?
I min hemort blev Sd det andra största partiet och det gör mig mörkrädd! Ser inte folk vad de står för!?

Usch och fy!



Svar: Argh, jag hade dött lite över det resultatet. Hur blir det med kommunstyret hos er då, hamnar de i en maktposition?
Ida

2018-09-11 @ 05:21:26
Postat av: Jo

Känner likadant och är helt chockad över den nya infon om utlandssvenskar. Tänkte att de väl borde vara toleranta med tanke på att de själva är "utlänningar" i sina respektive nya länder. Men så är ju folk dumma i huvudet 🙄

Svar: Man kan ju tycka det... Hoppas på att det här bara ska vara att SDare är lite mer pushiga med sina åsikter & att procenten som verkligen röstar på dem ändå är relativt liten - men vi får hålla tummarna fram tills utlandsrösterna är räknade & vi har facit i handen. Men som sagt, är man utlandssvensk & röstar på SD så har man ju inte alla hemma...
Ida

2018-09-11 @ 18:02:04
Postat av: Åsa

Känns tungt men inte helt oväntat. Det är ett politiskt spel och Sverige är en byråkratisk kloss. Folk vill ha snabba förbättringar i en värld där befolkningen blur äldre och behöver mer vård och pension. Då är det lätt att vara frustrerad och rösta på ett
annourlunda alternativ, utan att begripa konsekvenser. Se bara på Brexit. Men det är inte mycket att göra annat än att försöka arbeta på för en bättre värld.

Svar: Nu bor jag ju inte i Sverige längre, så jag har svårt att tycka till om specifika problem som vi möter just nu.. men rent spontant känner jag kanske att vi borde välkomna fler nya medborgare om vi vill ha en fungerande äldrevård. Lite, inte världens mest attraktiva yrke, så ju mer personer det finns att välja bland desto bättre...
Men som du säger - det är bara att bita ihop & försöka upprätthålla sina värderingar.
Ida

2018-09-12 @ 12:33:08
Postat av: Malin C

Det är så hemskt. Det värsta är att man nu känner att man inte kan prata om det heller för det är så många!! Fick reda på att två av mina bekanta röstar på dem, jurister båda två och jag kan inte förstå. Det känns som vi är mitt i en stor snöboll som kommer bli jäkligt svår att förklara för våra barn i framtiden att vi lät det hända.

Svar: Fast jag känner att man MÅSTE vara lite obekväm & prata om det. Skit samma om det trampar folk på tårna, säger man inget så blir det ju mer normativt. När vi åkte till Pelee Island travade Tor fram till två amerikaner & sa "Do you know that Donald Trump puts little people in jail?", klart att det inte var jättebekvämt just i det läget men jag känner så här i efterhand tacksamhet för att han var så tydlig med vad vår familj står. Vi som familj kan inte backa upp den här typen av åsikter, men om vi bara pratar om det inom hemmets fyra väggar & röstar tyst så är det ju lite som att hålla rasister, kvinnohatare & folk som skiter i miljön om ryggen...
Ida

2018-09-13 @ 07:11:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0