Pluots, apriums, apriplums and plumcots...

Jag vet inte om det här kommit till den svenska markanden än, men här i nordamerika säljs massor av hybridfrukter baserat på plommon & aprikoser. Baserat på hur mycket plommon/aprikos som finns i frukten så får det ett av följande namn - pluot, aprium, apriplum eller plumcot. Jag har blivit helt förälskad i versionen pluot, som är en senare generations blandning & består av mer plommon än aprikos. Igår snubblade jag för första gången över en aprium & lyckan var stor. 25% plommon, 75% aprikos, det kan ju liksom inte bli dåligt! Eller jo... För den här frukten är en liten vätskebomb. Tog en tugga & bomben briserade. Jag & mitt skrivbord dränktes med fruktsaft. Det var lite som om en 1 åring gets fria händer att inta sin lunch. Efter att ha försökt skrubba rent tangentbordet med varierande resultat, vissa tangenter kommer nog alltid att vara lite trögare, har jag tagit beslutet att apriums inte längre är välkomna i mitt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0