Kanadensiskt vårtecken!

Jag tänker att de som bor i södra sverige kanske mer upplevde att våren kom med fåglarna. Uppe i norrland där jag växte upp var det ju alltid bara så himla kallt att endast kråkor överlevde & de fanns där året om. Varför lämna på vintern liksom när det är peak årstiden för död ren?! Här i Kanada känns det mycket mer som om världen bara briserar av små nyanlända pipvarelser så fort kalendern visar april. Allra, allra, vårigast är "Red winged blackbird" & cardinalbirds. Minns första gången jag såg en cardinal, jag var helt övertygad om att den rymt från någons bur & fortfarande kan jag liksom inte fatta att något som överlever i den rätt grå (åtminstone så här i mars/april) kanadensiska vildmarken kan vara så ofattbart färgglad! Den här lilla varelsen hoppade runt i vår trädgård i morse & letade efter vad det nu än är de äter:
Känns ju som om de skulle vara VÄRLDENS lättaste byte... men å andra sidan, de är ju rätt små så kanske att rovdjuren inte riktigt tycker att det är lönt. I vilket fall, himla fina är de & så bara kvittrar de vår!

Kommentarer
Postat av: Alex

oj vad fina! Hade nog också trott att de var en rymling om jag inte läst de här

Svar: De är så söta & fina - men känns verkligen som "burfåglar"!
Ida

2014-04-12 @ 22:06:34
URL: http://www.swedeoncrete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0