Front garden v. 2.0

Hade sånt flyt i trädgården igår. Daisy spenderade dagen med sina farföräldrar, så när Tor somnat efter lunchen lämnade jag honom & Paul & stack ut på direkten. Grävde först ut resten av gräsmattan & bankade ner en ogräsbarriär...
Eftersom Daisy inte väckte Tor (hon vaknar nästan alltid först & hojtar sedan "Toe, Toe" tills han vaknar) sov han i nästan tre timmar - så jag hann även med en första planteringsrunda!
Det är ju rätt tidigt på våren fortfarande, så det fanns inte så där jätte mycket att välja på när vi var & plockade upp plantor - men en massa "lambs ears" fanns det i alla fall. Omlokaliserade även min kattmint samt de två lavendelplantor jag hade sen tidigare. Nu är planen ett fylla på med russian sage & echinacea - typ så här. Hade tänkt vänta med att gräva upp allt närmast i bild men vettetusan om inte spaden åker fram på söndag i alla fall... I så fall vill jag ersätta den med en rosenbuske. Sen har jag lagt till ytterligare ett önskemål på Pauls lista av "Saker som Ida vill att du ska bygga": en spalje. För fasade alltså... lite tråkig...
Hade jag fått välja fritt hade jag sprängt betongtrappen till månen, byggt en ny fin miniveranda, lagt grusgång & en massa andra saker - men det är lite för omfattande jobb i nuläget. En spalje däremot, det känner jag är överkompligt samt hade piggat upp en massa fram tills att vi kan fixa mer. Antingen något sånt här till vänster om fönstret eller så blommor närmare trappen. ELLER så ser vi till att köpa en rosenbuske som gör jobbet... AH, så många beslut!

Kommentarer
Postat av: Jo

Åh så fint! Jag säger en klätterros som du sedan kan så in ettåriga klätterblommor i som då klättrar i rosen. Så kan du ha olika varje år =)

Svar: Tack, vad glad jag blir att du gillar det! Jag har funderat på en klätterros & gillar det väldigt mycket bortsett från det problem jag har med alla rosor... det här med att trimma dem utan att sticka ihjäl sig. Hade varit skönt med något som inte är fullt lika stickigt. Kanske en honeysuckle?
Ida

2016-05-05 @ 22:25:09
Postat av: Målvaktsmamman

Så många härliga beslut att fundera över! Det blir så fint och det är så himla roligt att följa er trädgårdsprojekt -hälsar hon som har en balkongholk i betong. Kram

Svar: Men tack, jag blir så glad över peppen som jag får här - gör att jag vill jobba på ännu lite mer!
Ida

2016-05-06 @ 09:22:33
URL: http://malvaktsmamman.logg.se/
Postat av: Alex

jag är så imponerad av hur ni jobbar på med trädgård och hus! De hade tagit oss år att göra vad ni gör på en helg :P och så himla fint de blir! Längtar till den dagen jag får egen trädgård då får jag gå tillbaka i ditt arkiv och få inspiration :)

Svar: Åh men tack! Vissa dagar känns det som om det går helt hopplöst långsamt, men det är bra när vi har inbokade gäster för då jobbar vi alltid på lite mer effektivt. :)
& jag funderar faktiskt på att skapa en andra blogg som har just mer trädgårdsfokus, så det hade kanske varit bra för extra inspiration!
Ida

2016-05-06 @ 11:35:28
URL: http://www.swedesa.blogg.se
Postat av: Jo

Åh, huneysuckle! Ja! Doftar så gott =)

Svar: SÅ GOTT! Det finns en planta i parken, jag får ta & googla hur man tar skott & gå & stjäla lite!
Ida

2016-05-06 @ 13:52:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0