Tomato update...

Hela lördagen var ett enda långt tomat-race som resulterade i mer än 150 liter konserverade tomater. Här kan ni se lite hur hela operationen gick till:
Tvätta tomater, skåra tomater, snabbkoka så att skinner går att dra bort, koka ner hela alltet lite, fylla upp på varma burkar & sen koka i 40 minuter så att konserverna är helt säkra att äta. Så här i efterhand är jag jättenöjd över att vi arbetade oss igenom allt på en dag, men kanske inte riktigt lika nöjd över hur arbetet i gruppen var fördelat. Förra året gick det jättebra, men i år utökades gruppen med en medlem som inte riktigt drog samma lass som vi andra & jag ska vara ärlig & säga att det känns bra surt att jobba stenhårt i 10 timmar & ändå komma hem med mindre tomater än någon som bara dök upp lite sporadiskt under dagen (alla skrev upp sig på x-antal burkar innan tomatinköpet & jag skrev upp mig på en för låg siffra för att minska arbetet för gruppen över lag)... Så jag får nog fundera lite på hur vi ska göra nästa år. Vill helst inte göra det helt själv, för den sociala spekten gör själva arbetet så mycket roligare, men vill inte heller hamna i en liknande sits som i år. Tänker att jag tar ett par veckor & sen ska jag försöka rodda upp ytterligare en "canning day" med en helt annan grupp & så får vi hoppas att det ska fungera lite bättre... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0