Äpplen... så himla menlösa.

Efter att jag tog mitt förnuft tillfånga någon gång under hösten & våren det år jag var arton (då jag tappade allt späck & ryckte upp mig själv) så har äpplen alltid varit en stapelvara för mig. Jag har alltid känt mig himla fräch & duktig när jag ätit denna frukt. Lite "ett äpple om dagen håller doktorn borta" & äppelkäck helt enkelt. Till & med lite Bamse filosofi har det blivit "Frukt är också godis". Men så började jag roa mig med att hålla koll på vad jag egentligen får i mig genom att knappra in det jag äter på http://caloriecount.about.com & helt plötsligt RASERADES den bilden totalt. Äpplen suger. De innehåller typ inget nyttigt eller viktigt över huvud taget. Inte så att de är onyttiga heller, de är bara menlösa. Jag kan lika gärna andas luft & få i mig ungefär samma mängd kalcium som från ett äpple. Kiwi däremot... då jäklar. Lite förenklat innehåll här, men checka skillnaden mellan 79 gram äpple & 56 gram kiwi:

 

Cal Carb Pro Fat Fib Sug VitC Calc Iron Ptsm

Kiwi    38    9.1  0.8 0.4 1.5 6.1  55   30    0.3   182

Äpple  41  10.9  0.2 0.1 1.9 8.2  3.6  4.7   0.1    85

 

& då slår cantaloupe ändå kiwi med hästlängder! Måste erkänna att det här med att äta rätt & äta nyttigt har blivit min nya hobby - det är världens triumf de dagar då jag lyckas få i mig alla de mineraler & vitaminer som kroppen behöver. Jäklar i min lilla låda, hade jag inte redan valt karriär hade jag sadlat om & satsat på att bli en ny Anna Skipper!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0