Idas guide till hur man attackerar ett slott...

Som sagt, det är helt olidligt varmt här just nu - så vi drog & såg en film. Återigen, yey för ställen med grym AC! Blev Snow White & the Huntsman. En film som hade kunnat var SÅ bra, men som föll på... tja, en blandad kompott av detaljer. Men värst, värst, var stormningen av slottet i slutet av filmen. Har läst alldeles för många böcker om medeltiden för att inte störa mig helt sanslöst. So, här kommer Idas guide till hur man intar ett slott:
 
1) Om slottet är placerat på en ö - score. Slå läger på stranden, tänd lite eldar för att visa hur stor er arme är & campa ett par veckor. Personerna inne i slottet kommer inte att kunna livnära sig så där jättelänge på fiske & sjöfåglar. Det tar lite tid, men det här med att skära av sin fiendes tillförseln av resurser är en väl beprövad metod. I mean, titta på Ryssland - de är så de alltid försvarat sig!
2) Om ni nu inte orkar sitta pall på stranden & spela kumbaya tills fienden antingen kapitulerar eller ger sig ut i ren desperation - tillverka en sån där påle som ni kan ta sönder portar med, attackera sedan med fotfolk uppbackat av pilbågsskyttar
3) Oh, & ge ert fotfolk riktigt bra sköldar - er fiende kommer troligtvis inte nöja sig med att kasta döda katter på er som ryssarna gjorde i Poltava innan det begav sig på riktigt
4) & om ni nu har en ledare som aldrig tidigare deltagit i strid eller för den delen utbildats till krigare sedan sjuårsåldern... kanske inte jättesmart att låta den personen leda attacken. Just saying
5) Plus, om er fiende har armborst - lämna jätterustningen hemma. Den blev överflödig i samma ögonblick som sagda vapen gjorde entré
 
Suck. Herregud, ett barn kan ju räkna ut de här detaljerna & film-makarna bara "men då attackerar vi med häst"... Dummaste krigsscenen ever. Får överväga en karriär som konsult i ämnet för uppenbarligen behövs det!

Kommentarer
Postat av: Jo

Har inte haft så jättehöga förhoppningar på den filmen. Om en av huvudrollerna spelas av Kristin Stewart så är det liksom inte en fantastisk film... Men anledningen till att jag skulle se den är ju för Chris Hemsworth =) Frågan är bara om det ska bli bio eller dator...

Svar: Nej, vi kände ju samma sak. Eller som Paul sa att hon spelade Snövit "Who´s Kristin Stewart?" & jag bara "But you know, Bella Swan in Twilight" varpå han svarar "Ah, I never felt the need to remember that persons name".
Men vi såg den för att jag gillar både CH & Charlize Theron - som var ta mig tusan fantastisk som drottningen. Hon gjorde verkligen hela filmen!
Ida

2012-07-06 @ 10:04:26
Postat av: Ida

Så som svar på din fråga - se den på datorn!

En annan sak som du måste se om du är ett lika stort fan av KS som vad vi är:

http://www.youtube.com/watch?v=1vlQd9w0w_4

& när du sett filmen kan du läsa det här:

http://houseofgeekery.com/2012/04/04/10-actresses-they-could-have-casted-as-snow-white/

& inse att ungefär vem som helst hade varit bättre än KS!

2012-07-06 @ 14:33:17
URL: http://msbree.blogg.se/
Postat av: Jo

Tittade på klippet och läste inlägget. Klippet är ju så tragikomiskt eftersom det är så sant! Det är allt hon gör. Jag förstår inte hur alla dessa tonåringar inte kan se att både hon och Robert Pattinson är usla skådespelare. Och varför fortsätter Hollywood att använda dem??? Ja de har många fans (vilket jag ju inte förstår) men det finns det många som har och som dessutom är bra på att agera.
Ang. en annan Snövit så skulle jag ha velat se antingen Felicity Jones eller Emilia Clark =) Om ni inte har sett Game og thrones än så börja gör det!

Och nu har jag fått ventilera lite =)
Kram!

Svar: Gud vad vi skrattade när vi såg klippet - det är ju helt ofattbart att hon får fortsätta vara med i film efter film. Noll talang & så ser hon ut som, ursäkta uttrycket, a crack whore.
Robert Pattison satte ribban när de valde honom att spela Cedric - fy vad besviken jag blev!
Ida

2012-07-07 @ 10:00:46
Postat av: Jo

Måste erkänna att jag inte hade så mkt problem med honom som Cedric, men samtidigt är han inte med jättemycket heller. Och när jag tänker på det så är han inte jättebra som det heller men det märks inte lika tydligt eftersom rollen är så liten.

Svar: Ja med det är ju det som är så dåligt - för jag ÄLSKADE Cedric i boken & så schabblade de bara bort det. Mycket deppigt.
Tyckte dock att han var halvt ok i "Water for Elephants", men då castade de å andra sidan Reese Witherspoon för den kvinnliga huvudrollen & det var en sån katastrof att jag inte tror att något annat kunnat överskugga det. Fiasko.
Ida

2012-07-07 @ 16:07:17
Postat av: Jo

Haha, antar att du inte tycker om Reese heller? Jag har ju själv inte läst boken men tyckte att filmen var lite blah. Antar att man kunde ha gjort den bra mkt bättre än den var, men det tror jag mest var pga halvdåligt manus och en alldeles för blödig regisör.

Svar: Nej, jag gör ju inte det. Kan bara fokusera på HAKAN. Boken är faktiskt väldigt bra, absolut värd att läsa. Såg därför verkligen fram emot filmen & så... Reese... suck.
Ida

2012-07-08 @ 14:19:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0