Enter - The Nanaimo Bar!

Trattoria har utlyst en tävling som går ut på att man ska fota ett bakverk man gjort själv. Det kändes så himla hand i handsken att jag bara var tvungen att försöka mig på ett bidrag! Efter att ha funderat lite beslutade jag mig för att få med en kanadensisk klassiker i tävlingen - nanaimo bar. Möjligtvis kanadensarnas favoritkaka nummer ett. Paul fick typ en tår i ögat när jag började röra ihop ingredienserna.
För en sats på cirka 16 kakor:
Botten: Sätt ugnen på 175 grader. Krossa 250 ml grahamskex & blanda ihop med 125 ml kokosflingor, 75 ml finhackade valnötter, 60 ml kakaopulver & 60 ml strösocker. Smält 75 g smör & häll ned i smulblandningen, tillsätt ett ägg & rör ihop tills allt blandat sig. Pressa ner degen i en 20x20 form klädd med bakplåtspapper. Grädda i 10 min, låt svalna helt på galler.
Smörkräm: Vispa ihop 60 g smör med 2 msk marshanpulver, 0.5 tsk vaniljextrakt, 500 ml florsocker & 2 msk grädde. Bred blandningen över den kalla botten. Låt stelna i kylskåp minst 1 timme.
Chokladtäcke: Smält 110 g mörk choklad tillsammans med 1 msk smör. Bred chokladen över den kalla kakan, ställ tillbaka formen i kylen ytterligare 30 min. Skär i bitar med en vass kniv.

Kommentarer
Postat av: Jo

Muuuums!

Svar: Alltså, jag måste erkänna att till & med jag blev sugen när jag gjorde dem. Botten luktade så gott när jag tog den ur ugnen att tjockisIda mest ville springa iväg med formen & en sked, gömma mig i ett hörn & göra slut på allt! :)
Ida

2012-11-12 @ 12:32:08
Postat av: Jo

Jag ska alltså försöka mig på dem tycker du? =)

Svar: Ja det tycker jag! De är lätta att göra & folk på Pauls jobb blev helt tossiga. Tydligen mumlade en del fram "I love her" mellan tuggorna. :) Du kan väl sno ihop dem till fredagsmyset!
Ida

2012-11-13 @ 20:38:33
Postat av: karin - trattoria

Hej!
du har vunnit förstapriset i tävlingen på min blogg, stort grattis! Kan du maila din adress till mig på [email protected] så skall jag se till att vinsten skickas till dig. Och du, jäklar vilka smarriga kakor! kram karin

Svar: Hej! Så himla glad! Har mailat adressen till mina föräldrar så att du slipper skicka paketet hela vägen till kanada.
Ida

2012-11-22 @ 19:02:50
URL: http://trattoria.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0