Kanadensarna & vintern...

När man växer upp i norrland kommer det med en rätt rejäl portion "Skratta åt Stockholmarna som inte klarar av lite snö". Flyttar man sen till Lund dör man lite inombords när bussarna slutar gå för att det ligger 10 cm snö på backen. Så kommer man till KANADA & tänker "Nu blir det ordning på torpet!"... & sen brister bubblan. Åtminstone här i Toronto, för de är så hopplöst dåliga när det kommer till konceptet vinter. Man hade ju till exempel kunnat tro att vinterdäck varit absolut nödtvång, men det är inte lagstiftat här i Ontario. Ordentligt isolerade hus får man skatta sig lyckig om man bor i & trippelglas i fönstren är ett helt nytt koncept. I det första hus jag bodde när jag kom hit var det enkelglas, & en stor spricka i en av panelerna - så där var det så kallt på vintern att snoret fryst i mustaschen om jag haft en. I stugan är det marginelt varmare, där har vi nämligen två lager glas i merparten av fönstren (ett par fönster har ett lager glas & ett lager plexiglas) men det blir ju ändå så kallt att Digby inte vill gå på golvet utan propsar på att bli buren. Men... Kanadensisk uppfinning till vår räddning! Extra glas! Eller plast, men nu ska vi inte vara så petiga!
I fall att instruktionerna på boxen inte är kristallklara så är det här ett kitt med dubbelhäftande tejp som man tejpar runt hela fönstret. Sen klipper man till en passande bit av den medföljande "specialplasten", fäster den mot tejpen & sen värmer man hela alltet med en hårtork så att alla rynkor slätas ut. Borsett från att hårtorksmomentet är rätt underhållande är jag inte helt hundra på om det här är en vettig produkt, men kanadensarna svär vid den & eftersom jag tycker att det är lite jobbigt att frysa så mycket att jag inte ens vill gå på toaletten (hu för iskall sits) när vi är där så testar vi. Fast alltså, som koncept - hur himla vansinnigt? Kanada=kallt=bygg vettiga hus!

Kommentarer
Postat av: Jo

Det är fortfarande en brittisk koloni och britterna är ju typ världen sämsta husbyggare. Det är kallt i Storbritannien också men de tror att de ligger på en latitud i höjd med Indien eller annan tropisk koloni. Plus att de knappt har hört talas om ventilation... Ok, nu har jag klagat klart. Hoppas att ert lilla experiment funkar. Keep us posted =)

Svar: Poäng till Jo där! Kommer faktiskt själv ihåg hur hemskt det var när jag hälsade på min moster som 4-åring, mamma & jag dog för att det var så rått inomhus. Irland & Skottland, var ungefär lika kallt de med. Och HA på ventilationen, det var det första pappa sa när han kom in i stugan här "Men har ni ingen ventilation i källaren"? Oj... glömde. Ögonrull på den. Ska definitivt försöka klargöra om plasten hjälper eller inte! :)
Ida

2013-11-11 @ 22:24:46
Postat av: Trillingnöten

Nej, nu blir jag besviken!! Usch...jag hade mer hopp för kanadensarna... Här är det samma sak. Det BLIR kallt här. Neråt 10 minus och mycket vind (mer än hemma i Sverige), inte mycket snö. Men kallt. Här har folk inte ens vinterskor ordentligt till ungarna. KNappt en vinterjacka heller...

Svar: Nej, förstörde jag din illusion om rustika kanadensare nu?! :) De är rätt konstiga när det kommer till det här med att de bor i ett relativt kallt land, knatar runt i flipflops i november typ & cabbar ner i mars. Fast barnen är tack & lov någorlunda utrustade, hade gjort ont i hjärtat att se småbarn leka ute utan ordentliga kläder.
Ida

2013-11-12 @ 01:21:25
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Målvaktsmamman

Vi kanske blir kvar i hockeySverige trots allt!....såvida inte denna världsomspännande uppfinning får 10 målvaktshandskar av 10 möjliga förstås:)

Svar: Jag lovar att rapportera, men målvaktshandskar som skala - självklart! :)
Ida

2013-11-12 @ 13:58:24
URL: http://malvaktsmamman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0