Projekt bort med lönnen!

Så igår hade vi barnvakt i tre timmar & idag i två (väldigt lyckat, Tor hade jätteroligt) & herregud så guld värt! Det är ungefär första gången på 1.5 år som jag känner att vi kunnat vara effektiva ihop. Tror att vi måste göra det här till en återkommande grej, i annat fall får vi bo på en byggarbetsplats till döds dagar. I vilket fall... Förrutom att vi fräst upp gräsmattan på hela sidan av huset så har jag städat upp efter vintern um & hösten. Det kan hända att vi inte gjorde världens bästa jobb där i september/oktober... Men nu har det krattats löv, plockats pinnar, beskurits rosenbuskar (väldigt mycket på känn - har ingen aning om vad jag håller på med) & så har jag dragit EN MILJON LÖNNSKOTT. Här är 100 av dem, jag räknade...
& här är källan - vår norska lönn.
Jag vill såga ner den & ersätta med ett äppelträd av följande anledningar:
 
1) Hallå, äpplen!
2) Alla skott som den producerar - helt galet! Plus allla pinnar som trillar ner hela tiden
3) Den skuggar trädgården
4) & suger upp allt vatten
5) Norska lönnar växer väldigt fort, så det kommer att bli ett monsterträd - så alla problem vi har nu kommer bara att bli värre
6) Eftersom det inte är en sockerlönn blir löven bara trist gula & vi kan tappa noll sav till sirap
 
MEN. När jag kommer med alla dessa argument låter Paul så här "Buuut it is a maaaple!" & ser ut som om jag föreslagit att vi ska arrangera veckobränning av hockeyutrustning, bävrar & kanadensiska flaggor. Suck - känner att det här kommer att bli en lång tjat-kampanj. Har dock en plan B. Vi sitter nämligen på inte mindre än tre världelösa träd på den här lilla biten land:
Lönnen, cederträdet till höger (& som ni vet från stugan AVSKYR jag ceder) samt en catalpa - som ser jättefin ut på alla google bilder, men inte alls leverar. Sista trädet att få löv, inga blommor & minsta lilla vindpust så trillar det ner en gren eller två. Så - utav dessa tre känner jag att Paul i alla fall måste gå med på att uppoffra ett så att vi kan få in ett träd som faktiskt gör något vettigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0