Side garden v. 2.0

Okey, så det har hänt lite i sidoträdgården sen sist. Det började ju med att Paul körde runt med en jordfräs två gånger & det såg i ärlighetens namn inte klokt ut. Ni vet när man har påbörjat ett projekt, haft höga förväntningar, & någonstans halvvägs igenom så kommer tvivlet för att det helt enkelt ser förjävligt ut... Um, så. Så när farbror grävmaskinisten kom i fredags & började flytta runt all jord ville jag väl tro att det skulle bli bra, men en större del av mig kände bara att det var en situation som inte riktigt gick att fixa. MEN. Han lyckades ändra lutningen på hela trädgården så att den nu lutar bort från huset istället för in mot källaren, han packade all jord så att det faktiskt går att gå på ytan & han grävde till & med ut mittenbiten för våra grusgångar & vet ni - det kanske inte ser så mycket ut i nuläget, men hoppet har återvänt!
Så idag har vi bland annat ägnat oss åt att skotta enorma mängder grus. Paul tog den första hälften av gången, jag den andra & det var ju ett litet styrkepass i sig. Tur att jag har lyft klumpen Tor så många gånger att armarna faktiskt orkade med!
Nu när gruset är i måste vi stampa ner det med en tamper - fun stuff. Vi får väl slåss om vem som får nöjet att roa sig med det efter middagen imorgon!
Efter det ska vi lägga landscape fabric & finare grus, gräva femtioelva mer gångar samt bygga alla pallkragar... men det känns i alla fall som om vi är på väg åt rätt håll. Jag kan liksom se slutresultatet framför mig, istället för att bara paniskt undra vad i helsike vi har gett oss in på. What else... Jo, det var ju mors dag här idag - så jag fick välja fritt i handelsträdgården. Tyvärr är det fortfarande lite glest på hyllorna, men jag kom i alla fall hem med en till cat mint:
Samt ett gäng cosmos.
Dessvärre så informerade Paul mig om att det tydligen ska bli frost i natt. Orka liksom... Så jag har varit ute & bäddat in mina nya rabarberplantor i tidningspapper & kartong. De anlände i ett rätt risigt skick från Pauls föräldrar, så det känns lite jobbigt att de dessutom ska behöva tackla minusgrader - håller tummarna för att de överlever.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Råkade ju döda förra årens rabarber eftersom jag planterade dem under vår svarta valnöt (giftigt för typ allt, vi måste se till att hugga ner eländet) & vill så otroligt gärna att det här ska ta sig så att jag äntligen kan börja drömma om egenodlad rabarberkräm!

Kommentarer
Postat av: Camilla

Wow vilket jobb ni har gjort och nu ser man ert resultat av allt slit! 😅

Så roligt att se er trädgård växa fram.
Kram

Svar: Tack! Nu ikväll har vi varit ute med en sprayflaska & märkt ut alla extragångar - så nästa steg blir en himla massa grävande!
Ida

2016-05-09 @ 07:19:33
Postat av: Jo

Det kommer bli så bra! Ser det också framför mig =)

Svar: Mycket jobb fortfarande - men vi försöker få något gjort varje kväll så det går i alla fall framåt!
Men du... fanns det bara sex avsnitt av Big dreams? Har lite abstinens...
Ida

2016-05-09 @ 08:41:39
Postat av: Anonym

Verkligen! Det gar framat med stormsteg!Kommer att bli
"un havre de paix" sa smaningom.Kul att fa folja med.
Kram
Gunilla i Frankrike

Svar: Åh - a haven of peace - det gillar jag! Hoppas verkligen att slutresultatet kommer att kännas så!
Ida

2016-05-09 @ 22:26:08
Postat av: Jo

Ja, tyvärr så var det bara 6 avsnit =( Jag har också abstinens, det är så bra.

Svar: ARGH. De kunde inte ha gjort en vettig säsong med åtminstone 10 avsnitt?!
Ida

2016-05-10 @ 08:11:58
Postat av: Jo

Jag vet! Nu måste vi vänta i typ ett år om det blir en till säsong alls.

Svar: Suck. Känns inte alls OK. Lova att hojta till om du hittar något annat som är värt att titta på!
Ida

2016-05-12 @ 08:32:49
Postat av: Jo

Absolut! Behöver stöd i min nördighet =) Och du får säga till om du snubblar över något.

Svar: Du har 100% stöd i mig! Fast du är liksom källan till allt trädgårdstittande för mig, har noll koll på vad som kan finnas att se eftersom vi inte har TV.
Ida

2016-05-13 @ 12:29:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0