Räkna till 10 x 10...

Åh jag har så lite sympati & ork för skitsnack & taskigt beteende just nu. Startsträckan från att vara milt irriterad till "men du är ju helt dum i huvdet" är inte lång... Det är därför jag i nuläget sitter & funderar på vad som ska bli mitt nästa steg. Så här, förra veckan hade vi ett grupparbete på kursen som inte gick direkt smidigt. I korta drag kapade en gruppmedlem i princip hela övningen. Fastän vi hade på oss till igårkväll skrev hon ihop ungefär 70% av materialet i början på veckan & la upp - vilket skapade en väldigt knepig situation eftersom tanken är att alla ska bidra lika mycket. Har aldrig varit med om ett liknande scenario & eftersom jag inte hade världens bästa vecka kände jag inte heller någon ork att starta världens bråk. Så jag la till det jag kunde, men försökte även lämna lite plats åt de kvarvarande gruppmedlemmarna - något jag klargjorde i diskussionsforumet. Vad händer? Människan går in & fyller de tomrum jag lämnat åt de andra medlemmarna. Här började jag få lite puls...  & sen uppdagades det att hon dessutom raderat en annan medlems material & lagt till sitt eget.
 
& nu är jag så där arg att jag på allvar överväger att skicka ett meddelande till kursansvarig lärare. Känns helt fel att springa & skvallra, men alla försök till diskussion har varit totalt poänglösa så här långt & jag är rädd att åtminstone två medlemmar kommer att kugga uppgiften baserat på att de helt enkelt inte fått chansen att bidra. Så eftersom övriga gruppmedlemmar är något grymt konflikträdda känner jag närmast ett ansvar att sticka ut hakan & stå upp för resten av gruppen!
 
Men som sagt... startsträckan är himla kort just nu - så jag är lite rädd för att jag överreagerar. Får kanske sova på det en natt till & se hur det känns imorgon innan jag trycker på sänd...

Kommentarer
Postat av: Camilla

Jag hade skickat ett mejl till ansvarig lärare med kontentan att det är svårt att göra ett grupparbete där en medlem gör hela jobbet utan att låta er andra få chansen!! fy fan vad arg jag hade blivit!! Vad säger de två andra, om du pratat privat med dem?

Svar: Problemet är att den tjej som blev mest överkörd (material raderat) verkar vara väldigt konflikträdd - så hon undrade lite försynt vad som hänt med hennes material vilket gjorde att jag kollade upp alla ändringar som gjorts i dokumentet & såg vad som hänt. Hade jag varit henne hade jag blivit rasande, men hon är mer "andra kinden till" & bara "jaha... ja men så länge gruppen klarar uppgiften så är jag OK med det". Grejen är dock att jag har varit med i grupparbeten där läraren valt att dela ut individuella betyg - så jag är på riktigt oroad för hur det ska gå för henne.
Så nu skickade jag iväg mailet & så får vi väl se om det gör någon skillnad - men då vet jag i alla fall att jag stått upp mot den elev som betedde sig illa!
Ida

2017-04-11 @ 06:45:45
URL: http://camillaasfr.blogg.se
Postat av: Camilla

Rätt adress med nu.

2017-04-11 @ 06:46:54
URL: http://camillassfr.blogg.se
Postat av: Anonym

Tryck sänd! Helt oacceptabelt beteende och läraren måste få veta.

Kram!

Svar: Nej det är inte OK, så nu har jag mailat läraren - uppdaterar hur det går!
Ida

2017-04-11 @ 08:24:41
Postat av: Gunilla N

Detta. är ju helt oacceptabelt. Du borde. saga Ifran på skarpen tycker. Jag

Svar: Men vad skönt att alla här verkar hålla med! Jag ska tillägga att jag tycker att det är helt OK om en elev gör mer av arbetet när övriga medlemmar inte bidrar eller kommunicerar - men så var inte fallet den här gången. Den här eleven körde istället över resten av gruppen på ett sätt jag aldrig upplevt tidigare - blev liksom helt paff!
Ida

2017-04-11 @ 13:55:29
Postat av: Anonym

Vad bra att du anmälde! Jg har blivit så dragen vid näsan i ett grupparbete en gång, vi gjorde allting tillsammans. Men sedan lämnade två av de i gruppen in ett annat arbete där jag bara såg ut att ha bidragit med ungefär 10%... Det värsta var att detta även skulle redovisas muntligt, jag såg ju TOTALT bortkommen ut när de drog igång en helt annan presentation. Ville sjunka genom jorden... och detta också på universitetsnivå! Man blir mörkrädd!
Tack och lov fick jag VG ändå.

Svar: Men hjälp så hemskt - jag hade fått total panik under presentationen! Tur att det löste sig i alla fall! Fick du någonsin en förklaring till varför de betedde sig som de gjorde?
Det här är det andra grupparbetet under kursen då jag känt mig rejält stressad, men det föregående var för att en gruppmedlem skrev så korkade saker. Vi skulle summera skillnaderna mellan Brittisk & Amerikansk engelska & människan skrev att amerikanska lät som om man pratade med munnen öppen & full av tuggummi... Skrev ett väldigt pointed reply som han bara ignorerade. Till saken hör att betygsättande lärare är amerikan... (han löste det genom att ge oss individuella betyg/feedback). MEN - vi hade i alla fall alla chansen att bidra lika mycket! Sen tycker jag att Umeå Universitet gör det bra i & med att man bara kan få G på grupparbeten. Så himla surt om man måste jobba med någon som är helt hopplös & ett VG står på spel.
Ida

2017-04-11 @ 18:50:56
Postat av: Anonym

Jag som kommenterade där ovan, vet inte varför det försvann! Malin C

Svar: Verkar som om det är lite problem med det överlag i nuläget - Jo har en teori om att det blir så om sidan inte har laddat klart när man skriver in namnet.
Ida

2017-04-11 @ 18:52:20
Postat av: Jo

Bra att du mailade! För att pigga upp dig kan jag meddela att det finns en ny säsong av "Big dreams, small spaces" =)

https://www.youtube.com/watch?v=_LMW-I4X1fk

Kram!

Svar: OMG, OMG! Har saaaknat ett bra trädgårdsprogram - tack så himla mycket för tipset! KRAM!
Ida

2017-04-11 @ 22:10:54
Postat av: Anonym

Jag vet faktiskt inte varför de gjorde så, det var sista grejen på den delkursen och jag var för ung och feg att riktigt stå upp för mig själv tyvärr. Man skulle ju aldrig låta något sådant passera nu. Men desto bättre att det finns såna som du då i ett sånt läge som ställer upp för de andra!

Svar: Det är ju stor skillnad på att vara 19-20 år & ny inom universitetsvärlden, man har ju varken skinn på näsan eller erfarenhet. På gott & ont har jag ju ändå studerat sen... oj, 2002, så har varit med om x-antal grupparbeten/utvärderat students grupparbeten & har en rätt bra känsla för vad som är OK eller inte. Det här var helt klart ett övertramp, så jag kände att jag var tvungen att säga till. Nu verkar det som om ansvarig lärare kommer att skicka ut ett meddelande till hela kursen om hur man beter sig i ett grupparbete. Hoppas även på att de ska skriva ihop en "code of conduct" som ska ingå i kursmaterialet i framtiden.
Ida

2017-04-12 @ 10:53:12
Postat av: Malin C

Ja och det var ju jag som kommenterade... Malin C (Ps testade att låta sidan ladda klart.)

Svar: Hm, då får vi hoppas att det är ett temporärt problem med blogg.se
Ida

2017-04-12 @ 10:53:54
URL: http://www.vavawoom.com/malinclapper
Postat av: Erika

Jag tycker att det är superbra att du reagerade, så taskigt gjort av henne! Har varit i en liknande situation där vi hade två delar av ett grupparbete motsvarande ca 30 % och 70 % så vi bestämde att jag och en tjej skulle göra den delen som var 70 % och den tredje gruppmedlemmen skulle göra den andra delen. Två dagar innan inlämning ska vi fixa layout osv, då inser jag att hon inte har gjort alla delmoment. Tydligen förstod hon inte hur man skulle göra vissa uträkningar så hon hoppade över dem! Jag var vansinnig, slutade med att jag spenderade typ 10 timmar med att fixa hennes del...
Bra att du står upp för de som kanske inte vågar själva :)

Svar: Men tack, har varit så skönt att höra att ni läsare tycker att det var rätt reaktion!
& grupparbeten kan verkligen vara ansträngande på helt fel grunder. Tycker faktiskt att de ofta är mycket mer energikrävande än individuella uppgifter. När jag tänker efter har jag faktiskt bara varit med om ett enda grupparbete där det kändes helt fantastiskt & inte ett dugg stressigt.
Ida

2017-04-13 @ 10:50:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0