Ska de låta så?

Utanför fönstret sitter en liten ekorre & skriker. Det låter helt sjukt - lite som om man korsat en get & kråkkrax med ett litet hundpipdjur. För varje litet vrål som kommer ut ur ekorren kan jag se hur dess sidor spänns ut en hel massa, sedan är allt stilla en nanosekund & sen kommer utstötandet av ljudet. Har knackat lite på rutan för att se om den är tillräckligt pigg för att röra på sig, eller om detta är typiska döende ekorre ljud, men då skuttade den ett par meter i sidled, åt lite solrosfrön, & började sedan om på ny kula. Begränsade ekorrerfarenheter till trots tolkar jag detta som att den inte sjunger på sista versen. So, det enda som finns kvar som förklaring (som jag kan komma på iaf) är att det rör sig om något slags parningsläte. Är så fallet är jag ju grymt imponerad över att det fortfarande finns ekorrar på denna jorden - för osexigare läte får man då leta efter.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0