Jag BORDE ha vetat...

Alltså, i fortsättningen när något inte fungerar här i Canada tänker jag på 100% automatik säga "Uselt system". För så är det, fungerar något halvknakigt är det för att de helt saknar rim & reson när det kommer till managementship - allt ska göras så mycket krångligare & det finns typ noll flexibilitet. Ta nu tillexempelvis gasen. Paul har betalt in den, så fort det kommit en räkning så har han skrivit ut en check & trott att allt varit klappat & klart. Så var dock inte fallet. För trots att vi registrerat att vi bor i huset så har gasbolaget inte ändrat namnet på själva kundkontot. Alltså har vår hyresvärd hela tiden stått i deras betalsystem. Så, när Paul checkar har kommit in har de tagit en titt i systemet, sett att namnet inte stämmer & makulerat checkarna som värdelösa... Pengar som pengar tycker jag, men tydligen inte det jäkla gasföretaget. Vilket ledde till lite upprörda känslor imorse. Paul ringde nämligen dit, läser upp sitt kundnummer, fakturanummer, vår hyresvärds fullständiga namn samt gatadress & summa som ska betalas. Tanten i kundtjänst bara "Jaha, & vad är ert telefonnummer?" Så Paul ger henne vårt nummer, som inte stämmer med deras databas. Han ger dem Joao´s hemtelefon, lika tvärnit. Samma gäller Joao´s mobil. Tanten förkunnar att hon inte kan ta emot en betalning eftersom det strider mot upphovsrätten att tala om vad straffavgiften ligger på när hon inte kan verifiera att vi är den verkliga kunden. Paul får gå över gatan & ge luren till Joao för att försöka reda ut det hela. Vilket fungerar skit eftersom Joao´s engelska är liiite lätt knagglig. Efter mycket om & men blir de vidarekopplade till en handläggare som är högre upp i rangordning - telefonnumret, som Joao inte känner igen & inte har en aning om hur det hamnat i systemet, kan raderas & vi får tillåtelse att betala räkningarna. MEN, eftersom vi ändrat på personuppgifterna kräver det eländiga gasföretaget att Paul betalar en säkerhet på $200 för att återkoppla oss till systemet, plus $75 i service-avgift... Dock lovade de att betala tillbaka de $200 OM vi betalar alla de nästkommande 24 (!) räkningarna i tid... Man kan ju bli knäpp för mindre.

Kommentarer
Postat av: Jo

Herregud! Ok att Sverige är byråkratmecka, men det här var ju fasen 10 resor värre. Hoppas det kommit igång nu så att ni (du) har värme =)

2009-11-02 @ 15:09:09
Postat av: Ida

Du, Sverige är UNDERBART. Vi är grymt effektiva - vilket man inte kan säga om Canada. Anyway, värmen är tillbaka & jag är bara toklycklig över att detta hände nu & inte i februari...

2009-11-02 @ 21:40:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0