Helt otroligt!

Åkte ju som sagt ned för att titta på Banff Mountain Film Festival - många bra filmer, en lite så där, & två helt otroliga. Den första handlade om en kille som cyklade från allra längst uppe i Alaska till den yttersta spetsen på sydamerika. På en tandemcykel... Han plockade helt enkelt upp folk på vägen som hjälpte honom så långt de själva orkade. I mer än två, TVÅ, år höll han på. Så oerhört intressant att se den glada, oförstörda, lite småtaniga 25 åringen sätta iväg & sedan komma fram som en sliten, härdad, 27 åring. Jag såg framför mig Aragon som ung & naiv - bara för att gå igenom så många strapatser att han blev en riktig man. Jäkla vilka män det måste ha funnits för i tiden! De som härdats i livets hårda skola & inte bara mjäksuttit på kontor & pillrat med fakturor & annat aptrist.
Goofy, gänglig, totalt distanserad från kontorsmiljöer & allt annat än aptrist var filmen om Alex Honnold... Alex lever för att klättra, så till den grad att han bor i sin minibuss bara så att han kan komma till nya ställen så fort som möjligt. Vad som gör Alex annorlunda än typ ALLA andra är att han klättrar solo, dvs utan partner & utan rep. Ingen utrustning över huvud taget, faller han så faller han. Medan moi väl kan klättra en 4-5 meter solo om det är lätt nog så klättrar Alex... ehum, lite mer avancerade projekt. Typ Half Dome. Alltså, han klättrade 600 meter UTAN säkerhet på lite mer än två timmar. Vi behövde bara se cirka 30 min av detta, jag säger bara eftersom den halvtimmen var så sjukt plågsam. Man bara vred på sig i stolen av total ångest. I mean, jag vet ju vilken panik jag får ibland när jag klättra & då är jag typ försedd med rep, partner, hjälm & varje upptänklig form av säkerhetspryl som kan komma i fråga! Det var trettio minuter av total handsvett - jag fick sitta & stryka av dem på låren mer eller mindre konstant. Något som jag delade med övriga 800 biobesökare. Herregud...

Kommentarer
Postat av: mgs/ma

För mycket MAO!

2010-03-28 @ 19:37:18
Postat av: Jo

Bilden på "avancerade projekt" gjorde att jag tappade hakan. Bilden på "Half Dome" fick mig spärra upp ögonen. Jag är imponerad.

2010-03-29 @ 11:18:35
Postat av: Ida

Bror - hjälp gammal syster i exil nu... MAO?



Jo - Alltså, Alex är i en klass för sig. De intervjuade hans mamma & hon bara "Jaaa, man kan ju inte alltid oroa sig & Alex har ju alltid varit förtjust i att klättra - det gick inte att ha honom i en spjälsäng ens som bebis" Sedan visade hon en bunt kort på Alex & hans syster, syster alltid på marken, Alex alltid uppe på ett skåp eller i ett träd. Fantastiskt hjärtevärmande film också eftersom han är så tafatt på marken. I en scen erkänner han att en stor del av att han klättrar solo är att för att imponera på tjejer... det är bara det att det inte har fungerat alls så här långt. Sedan skrattar han lite ledset & fortsätter äta nudlar med en pinne ur en liten plastskål. Man vill bara ge honom en KRAM & se till att han träffar någon fin som kan ta hand om honom, samtidigt som man absolut inte vill vara den personen.

2010-03-29 @ 15:24:57
Postat av: mgs/ma

Acetylcholine is distinguished as the transmitter at the neuromuscular junction, inhibits monoamine oxidase (MAO)-B and thus increases dopamine levels.

Det finns en hypotes om att för låga/höga(?)nivåer av MAO påverkan förmågan att känna normal rädsla.

2010-03-29 @ 22:02:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0