Två fina saker med dagen...

Idag har det varit en riktigt usel dag - men jag orkar inte dra upp allt jobbigt så jag fokuserar istället på de två bra saker som jag upplevt idag. En allra först på morgonen då jag insåg att våra allra första påskliljor slagit ut i trädgården. Det är helt vansinnigt vad jag behöver vår & sommar just nu. Så det här kändes bra!


Sedan följde ett par timmar av mitt liv som inte direkt känns värda att dokumentera & tillslut klev jag innanför dörren igen & kunde tåta ihop kvällens "Ida är ensam hemma middag". Vilket blev följande...

Tigerräkor stekta med vitlök, sharlottenlök, timjan & lite matlagningsvin. Plus färsk basilika. Kasta ner lite spenat på tallriken, avokado, tomat & torkade tranbär på det. Dumpa över räkor & sås gjord på grekisk yoghurt, citron, peppar & lite kaviar. Middag på kanske 15 min max , massa protein, bra fetter & typ noll kolhydrater. Samt att det är bland det godaste jag någonsin lagat. Herregud vad gott det var! Hade någon frågat mig innan kvällens middag vilket det godaste mål jag någonsin tåtat ihop var så hade jag nog hummat & haat mig fram till den där kalkonmiddagen juldagen 2009 (som tog typ 6 timmar att laga). Men nu... jag vette tusan. Det TRISTA här är ju att jag inte kan köra favorit i repris någon dag när Paul är hemma. Imponeringsfaktorn faller ju rätt platt på att han tycker att skaldjur är undervattens-kackelackor...

Kommentarer
Postat av: ma

Det låter som en maträtt för mig med vad gäller tillagningen, och det ser utsökt delikat ut. M

2011-04-13 @ 20:15:52
Postat av: Ida

Det var bland de snabbaste, enklaste, middagar jag någonsin lagat & det var SÅ gott. Lovar att laga det åt dig om du kommer hit & hälsar på... Visade fotot på bloggen till Paul när han kom hem & till & med han erkände att det inte såg så pjåkigt ut. Så nu har vi en överrenskommelse - någon dag ska vi köpa på oss lite fler räkor + lite kyckling & göra två separata salladstallrikar. Paul får kyckligen men har lovat att göra ett försök & testa en räka!

2011-04-13 @ 22:02:24
Postat av: ma

Det är nog inte smaken han ogillar utan utseendet på räkan, ett marint småkryp. Han kanske kan prova ha ett ögonbindel på sig! M

2011-04-14 @ 20:39:34
Postat av: Ida

Jag tror mycket beror på att Sandra också avskyr skaldjur. Har man äcklats över något gemensamt i mer än 10 år så är det nog svårt att skaka av sig. Men skam den som ger sig! Sedan har ju skaldjur en specifik konsistens, så den kanske kan bli ett problem.

2011-04-14 @ 23:32:51
Postat av: ma

De är sant, musslor får mig att tänka på sputum!

2011-04-15 @ 21:20:10
Postat av: Ida

What? Sputum?

2011-04-16 @ 06:11:10
Postat av: Anonym

Slämklump, sekret uppharklad djupt nerifrån luftrören, enl medicinskt latin. Usch, M

2011-04-16 @ 07:43:19
Postat av: Ida

Nej men mamma! FY!



Jag har lärt mig tycka om musslor - speciellt i stora fisksoppor. Jag får laga en sån åt dig någon gång. :)

2011-04-16 @ 17:49:18
Postat av: ma

På pizza går det lite bättre då det fått lite stekyta i hettan. Vad menar du med "stora" fisksoppor? M

2011-04-16 @ 21:58:34
Postat av: Ida

Jag brukar laga stora gjutjärnsgrytor fulla med fisksoppa - massa vitt vin, lax & vit fisk + ett helt när med musslor. Brukar bli så fullt att jag måste peta ur hälften av skalen för att få plats med allt.

2011-04-16 @ 23:40:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0