Man måste ha koll på vad man äter!

Ikväll ska Paul & jag iväg på ett litet äventyr - vilket gör att vi varken hinner äta middag ute eller hemma, inte tillsammans i alla fall. Så idag var det bara att ordna matsäck för hela dagen. Fick en fråga för ett litet tag sen hur jag tänker kring mat & träning, så vi kan väl ta idag som ett litet exempel. Till frukost blev det ju weetabix med mjölk, banan & jordgubbar + en stor kopp te. Vanligtvis är nästa mathalt lunch, men eftersom jag gick på vattengympa mellan 12-13 var det ju bara att inse att jag skulle kolat helt om jag inte ätit något innan. Eftersom det är skitdumt att pressa sig full innan ett pass (man känner sig bara illamående + att man inte orkar lika mycket eftersom så mycket energi går till att smälta maten) drog jag en "varma koppen" vid halvelvasnåret. Tillförde alltså vätska & salt samt kolhydrater innan passet. Väl uppe ur poolen pillrade jag glatt i mig lite russin (för att höja blodets pH) samt mandlar för att i möjligaste mån hjälpa huden att inte bli så torr genom att tillföra lite fett. Just ett sånt där litet mål, russin & mandlar, kan ju låta lite löjligt - lite som att man lika gärna kan skippa det - men det är viktigt att försöka få i sig något den första halvtimmen efter träningen så att kroppen inte börjar bryta ner muskler & ben i ren desperation.


Tillbaka på avdelningen körde jag hårt på protein i form av en sallad med keso, tonfisk, kidneybönor, kål & avocado. Plus lite annat smått & gott för att göra det lite roligare. Till det blev det morötter & knäckebröd. Mellanmål vid 4 snåret, kiwi & järnberikade flingor. Liten middag vid 18.00 bestående av guacamole, mer wasaknäcke, minimorötter & babytomater. Totalt sett blir detta, frukost inkluderat, ungefär 1550 kalorier - så jag får äta upp mig på lite mer när jag väl kommer hem. Fast det jag tycker är viktigast här är att jag täckt in de flesta vitaminer & näringsämnen jag behöver. Vitamin C & A kan bockas av, likaså järn. Ligger liiite lågt på kalium & kalcium fortfarande, men det är inget som inte en kopp te & kanske en apelsin eller så kan råda bot på. Sedan jag började ha koll på vad jag äter har mina naglar blivit starkare & håret lika så. Det kanske låter lite fanatiskt att hålla reda på allt man äter, men man mår så mycket bättre. Ta Paul som exempel, det finns ju inte en chans att han kan hålla ordning på dessa saker - men indirekt, eftersom han äter det jag lagar, får han i sig mycket bättre mat nu än tidigare. Vilket har resulterat i att han inte längre har återkommade migränattacker eller sura uppstötningar. Plus att han är i bättre trim nu än tidigare. Det lönar sig alltså att vara lite strikt mot sig själv, alternativt inte kunna laga mat själv & vara utlämnad till sin partners matlagningsfilosofi...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0