Recovery phase...

Skolkade från dagens seminarie efter första timmen, helt & hållet för att det var så uselt. Ägnade mig istället åt att arbeta flitigt på avdelningen. Drog dock hem lite tidigare än vanligt, allt för att fånga lite av det kvarvarande dagsljuset. Fick in en promenad på en knapp timme. Inte så jättemycket att hurra över rent träningsmässigt alltså & då gäller det att skära ner på kolhydraterna till max. So, idag blev det lax med blomkålspuré till middag. Laxen är bra för omega-3 & B-vitamin, blomkålen för kalium. Eftersom dagens lunch bestod av en hel massa mjölk (min chai) kände jag inte för ännu mer mejeriprodukter. Så jag tillverkade en laxsås (som jag kletade över laxen innan jag bakade allt i ugnen) av osötad organisk äppelmos samt lite matlagningssherry & massa peppar & basilika.


Cirka 480 kalorier gick det hela lös på & bara bra fett & bra protein. Oki, allra bäst hade det varit om vi fått tag på vild lax, men det är förvånansvärt svårt att få tag på. Idag lyckades vi åtminstonde kitta upp oss på en organisk variant vilket bland annat innebär att de har lite mer utrymme att röra på sig.

Kommentarer
Postat av: ma

En fråga: "Varför äter du/ni så lite kalorier"? En bil går ju inte på vatten hur vattenfylld tanken än är! Ma

2011-02-24 @ 20:33:17
Postat av: Ida

Men mamma, om du multiplicerar de där 480 kalorierna med tre (för dagens största mål) så kommer du ju upp i 1440 - vilket innebär att jag bara har 360 kalorier kvar till frukt, te & vad för snacks jag nu känner för. 1800 kalorier per dag är nämligen mitt max om jag inte vill gå upp i vikt, vilket jag ju inte känner för. Så den middagen är inte så låg på kalorier rent procentmässigt, däremot är den bra ur en rent näringsmässig synvinkel.

2011-02-25 @ 00:41:12
Postat av: ma

OK, och vilken förbrukning har du idag? Det sägs att om man går 5 km per dag håller man vikten! Jag måste äta mera sedan jag började träna, annars slutar det med mig som med zigenarens häst! (Jag är inte rasist.) M

2011-02-25 @ 19:38:53
Postat av: Ida

Idag har jag simmat i 40 minuter, så det fick upp mina "tillåtna" kalorier till just över 1900. Dit har jag ungefär 900 kalorier kvar, vilket innebär att jag kan äta en god middag & dricka lite alkohol. För alkohol innehåller sjukt mycket kalorier som man väldigt lätt "glömmer bort".

2011-02-25 @ 21:43:47
Postat av: ma

Bra, då har du balans mellan träning och intag i a f börjar ju musklerna att brytas ned för att åstadkomma energi. Alkohol är en BOV! M

2011-02-27 @ 17:34:47
Postat av: Ida

Jag har full koll, så oroa dig inte! Vad gäller alkohol, japp - det är en bov & något som alla "ät rätt böcker" säger att man ska undvika. Men vad tusan, lite roligt måste man ju få ha i livet också!

2011-02-27 @ 18:38:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0