Lilla viktskolan - lektion 1

Någon som jag tycker väldigt mycket om kämpar med att gå ned i vikt av hälsoskäl - så jag tänkte att bloggen får ha lite hälsostuk ett tag framöver. Nu i september är det tio år sedan jag startade mitt nya sunda liv (det låter ju enormt präktigt & tråkigt, men shit vad det förändrat mitt liv till det bättre att bli av med de där 30 kilona!) så jag har ju lite erfarenhet av hur man ska tänka kring de här frågorna. Idag mjukstartar vi med en "tänka till" uppmaning. Back in the fat days så tänkte jag nämligen inte alls på vad jag stoppade i mig, förutom om det var alldeles tokiga mängder mat - då blev jag deprimerad & åt mer... So, lektion nummer ett: TÄNK PÅ VAD DU ÄTER! Hur mycket, vad det ger dig, hur du känner dig efter att du ätit det etc. Som ett exempel - mitt mellanmål idag utgjordes av frusna jordgubbar. Himla gott & fullt av c-vitamin. Lite fiber & järn bidrar det med på kuppen. Vad blir samma mängd kalorier i daim då? Två daim... Två daim som sätter sig kring midjan & täpper till dina blodådror. Mängden nyttigheter i en daim är försvinnande små.


Min kopp jordgubbar tog ungefär det här inlägget att äta (inklusive foto & uppladdning av foto), daimen hade tagit 1 minut att äta upp. Känslan efter att jag har ätit upp mina jordgubbar - jag är tillfredsställd, känner inget behov av att trycka i mig speciellt mycket mer för stunden. Om jag ätit daimen... ja det känns ju kanska otroligt att jag nöjt mig med två, det blir lätt en näve eller två om man ska vara ärlig. Vilket man MÅSTE vara om man vill gå ner i vikt, det är verkligen regel nummer ett - var ärlig & hård med dig själv när det gäller din konsumption!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0