Dagens proteinchock...

Märkligt att jobba hemma när inte Paul är här, fast det har helt klart två fördelar. Dels så får jag mer gjort, dels så räckte de sista valborgsresterna precis till min lunch. Bara drygade ut quinoasalladen med en burk tonfisk & lite grekisk yoghurt. Dvs, en total proteinbomb - samt ofantligt bra för mitt ständigt ganska lidande järnintag.


Jag är ju ingen grynfantast men quinoa är en av de få kolhydratkällor som jag helt supportar. Detta lilla frö är nämligen inte bara gott utan även väldigt nyttigt. Det innehåller alla de nio aminosyror som utgör protein & är rik på magnesium - så lider man av migrän kan det vara värt att lägga till quinoa på inköpslistan (Mg gör att blodkärlen kan slappna av lättare när man lider av spänningshuvudvärk). Dessutom puffar quinoa upp ens kalciumnivåer en liten bit, vilket är guld värt för moi som fruktar att mina ben kommer att snappa som tändstickor när jag blir äldra (samband mellan benskörhet & bukfetma för kvinnor & back in the fat days så satt allt ister på magen... ingen päronfigur här inte).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0