Ring questions...

Mötte upp Therese från avdelningen för sushilunch. Väldigt mycket rå fisk & väldigt många koppar te senare hade vi också avhandlat väldigt mycket förlovningsprat. Det blir lite skevt personfokus så här i början på en förlovning känner jag. I vanliga fall försöker man ju prata någorlunda lika delar om den andra personen som om sig själv... men nu, nu vill ju ingen prata om sig själv - de vill bara ha detaljer! Hur, var, när... Jag säger inte att det inte är trevligt, för det är ju ett ämne som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, men det är lite ovanligt. Therese tog också upp ett ämne som jag själv funderat på - det här med mannens ringar. Här i Canada får kvinnan en ring vid förlovningen, sen en vid vigseln - medan mannen bara får sin i samband med bröllopet. Hemma & i Sweis, Thereses hemland, fungerar det ju å andra sidan på det sättet att båda bär förlovningsringar. So, vad händer sen när man gifter sig hemma? Återanvänder mannen förlovningsringen då, eller skaffar han sig en helt ny ring? Väldigt rörigt där kände vi båda, föredrar nog det nordamerikanska sättet i det här fallet!

Kommentarer
Postat av: Aleka

Här i Grekland har mannen heller ingen förlovningsring. Lite tråkigt tycker jag. Skönt tycker min sambo som hatar smycken =P



Sverige brukar mannen använda sin förlovningsring även vid vigseln. Bara gravera in vigsel datum eller liknande. Men de vanligaste är iaf att man som man bara har en ring, den man får vid förlovningen, hela tiden.

2012-04-18 @ 23:42:42
URL: http://swedishingreece.blogspot.com
Postat av: Ida

Tack för förklaringarna! Har bara varit på ett bröllop i Sverige, när jag var typ fyra, så jag har liksom noll koll!



Tror att Paul också tycker att det är skönt med bara en ring - jag också, har svårt för män & smycken! :)

2012-04-19 @ 13:51:21
Postat av: Jo

Jag kommer ihåg att en av mina lärare på freds- och konflikt, Olof Beckman som var gift med en av dina kursare, hade två ringar.

2012-04-19 @ 15:27:08
Postat av: Ida

GUD vad lång tid det tog för mig att koppla där, men sen kom jag ihåg - Victoria Vollert! Som inte alls var glad över att byta till hans efternamn... förståeligt!

2012-04-19 @ 16:16:49
Postat av: Jo

Haha! Ibland är det bara blankt =)



Så bytte hon?

2012-04-20 @ 23:53:54
Postat av: Ida

Japp det gjorde hon, & blev alldeles trött om man frågade om han inte skulle byta namn till David. :)

2012-04-21 @ 05:05:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0