Min haka föll ner till bröstet & stannade där...

Estelle?

När vi vaknade imorse var vi båda två helt babynamnshypade. Vi rusade nedför trappen, fram med frukosten, upp i soffan med datorn & så till aftonbladets hemsida. Sedan... sedan trillade min haka ner i yoghurtskålen & Paul fick leta redan på den, placera den på sin vanliga plats & knyta fast den med ett bandage kring huvudet så att jag inte skulle förlora den igen. Långt om länge frick jag fram ett litet pip av missbelåtenhet. Sure, det är upp till var & en vad man döper sitt barn till - men hade de inte kunnar välja... tja, ett vackrare namn? Samt framförallt filat på att få de övriga namnvalen att flyta lite bättre. Silvia Ewa Mary... i mina öron låter det som om de haft en tombola med namnlappar på Haga. Å andra sidan, andranamn brukar väl av tradition låta både hackat & malet - båda föräldrarna klämmer liksom in så mycket släktband de kan & så blir det lite som det blir.

Kommentarer
Postat av: Aleka

Håller med. Väldigt konstigt, både var för sig (utom Silvia och Ewa som är uppenbart var de kommer ifrån iaf) och tillsammans. Hade hoppats på Alice.

2012-02-24 @ 15:29:11
URL: http://swedishingreece.blogspot.com
Postat av: Ida

Ja, "konstigt" är ett bra sätt att beskriva hur jag känner för de här namnen. Som jag skrev i inlägget, mellan-namn är något som de flesta har svårt att få till, men ett annat tilltalsnamn än Estelle hade hjälpt. Om det nu är en "flirt" med kungafamiljens franska släktband kan jag förstå det lite mer, men så kommer Mary in & då känner jag mig helt lost igen.

2012-02-24 @ 15:42:08
Postat av: Jo

Jag hade personligen hoppats på Josefin av Östergötland men jag tar 1 av 2 rätt =) Måste ändå säga att jag tycker om Estelle, passar med de namn som människor döper barnen till idag men det finns inte en miljon Estelle (än). Mary är ju för kronprinsessan Mary av Danmark som lär bli gudmor, men kan hålla med om att det inte flyter på så bra =)

2012-02-25 @ 15:06:25
Postat av: Ida

Josephine (eller Josefina, båda stavningar finns sedan tidigare i det Svenska kungahuset) hertiginna av Östergötland hade varit hur bra som helst.



Estelle däremot... tror att jag upprepat det cirka 120 gånger - men det känns fortfarande lika underligt. Sedan ger ju väldigt många sina barn gamla namn, vilket jag tycker är bra mycket finare!



& så flytet... nej, det infinner sig ju inte riktigt!

2012-02-25 @ 15:43:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0