Jag sliter mitt hår...

Om det finns en sak som jag oroar mig extra mycket över när det kommer till bröllopet så är det hindersprövningen... Vi har försökt lösa den här frågan i månader, men det känns som om vi sitter fast i ekorrhjulet från gökboet! Ta dagens konversation med skattekontoret:
 
Skattetant som lät som gubben i Hajk: Ni måste ha bevis på att ni inte är gifta
Moi: Jo men det finns ingen central myndighet för det i Canada, går det bra med ett provinsutdrag?
Skattetant: Jag vet inte, men ni måste ha bevis på att ni inte är gifta. Precis som här i sverige.
Moi: Men det går inte, det är inte centralstyrt i Canada - utan provinsstyrt. Godkänner ni en Ontario försäkran?
Skattetant: Som sagt, ni måste ha bevis på att ni inte är gifta... eh, jag vet inte riktigt vad som gäller för Canada, men det är vad vi behöver - något som är som vad vi har här.
Moi: Nu finns ju inte det, så jag vill veta om Ontario fungerar eller om jag behöver utdrag från ALLA provinser vilket hade varit samma sak som om du bett mig om intyg från VARJE Landsting i sverige.
Skattetant: Du... jag sätter dig på en liten väntan här så ska jag prata med min kollega...
 
SKJUT MIG LÅNGSAMT. Tillslut kom vi i alla fall fram till att det ska gå bra antingen med papper från Ontario som visar att vi är ogifta/papper som visar att vi enligt Ontario Law har rätt att gifta oss. Kollegan visade sig också vara ett lyckokast i & med att hon informerade mig om att vi kan skicka in allt material för en förbesiktning så att vi är helt säkra på att vi har allt material som behövs. Sen kom kallduschen "Så kan ju det här ta 4 veckor innan ni får alla papper godkända & ni måste båda infinna er på cervicekontoret när ni lämnar in ansökan i orginal".
 
HELVETE. Jag kan vara i Sverige 4 veckor innan bröllopet... men för Paul att vara där samtidigt... ja det blir inte lika lätt att få till. Jag antar att det enda sättet vi kan få till det på är om han flyger över en extra gång före bröllopet, bara för att visa upp sitt pass innan han sätter sig på flyget igen.

Kommentarer
Postat av: Alex

Men gud... att de ALLTID ska vara så jäkla krångligt att få ordentliga raka svar när man har med myndigheter att göra. Fasar lite för hur de ska gå med att fastställa faderskapet i Grekland när vi inte är gifta... Men vi slipper ju hålla på och flyga över halva jorden för att visa ett pass iaf. Stackare. Hoppas ni får ordning på allt i vettig tid så de inte sätter några käppar i hjulet.

Svar: Alltså, vissa dar känner jag bara att vi borde "rymma" & gifta oss här - papperet i handen på direkten inte FYRA veckors väntetid. Mardrömmen är ju att de ger oss godkänt & sen backar på något när vi väl är i sverige & inte kan göra något åt det.
Oj, du tror att det kan bli problem med det? Borde det inte hjälpa att ni har det fastställt i sverige redan innan? Känns ju så där kul att liksom panikpressa in ett bröllop bara pga byråkrati.
Ida

2013-04-02 @ 17:07:03
URL: http://swedeoncrete.blogspot.com
Postat av: Jo

Men SUCK! Att det skulle vara så jobbigt att bli gift.

Svar: Ja det suger... Det värsta är att vi måste vänta tills vi kan få en marriage licence här - de är bara giltiga i tre månader, så vi kan inte få det papperet förrän i maj. Sen måste vi skicka allt till Malmö för analys & först efter det vet vi om Paul behöver komma till sverige innan bröllopet. Gissa hur lätt det är att beställa flygbiljetter när allt bara står & hänger på det här. Suck...
Ida

2013-04-04 @ 18:49:02
Postat av: Jo

Dubbelsuck! Jag skickar jättemycket positiva tanka till er så att det ordnar sig för shit vad jobbigt.

Stor sympatikram!

Svar: Jag har inte haft ett psykbryt över det än, men alltså... det var nära på telefonen med skatteverket tanten. Hjälpte ju inte heller att jag fick sitta i telefonkö i 40 minuter. Tick, tick, skypetid!
Ida

2013-04-04 @ 23:14:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0