Syfabrik....

Mamma gav godkänt på alla bröllopsprylar jag kom dragande med utom en - SERVETTERNA. Hon dog när hon såg dem, de dög INTE. Jag försökte förklara att jag inte kunde bry mig mindre så länge de inte var tillverkade av papper, det här med att de var rektanglar rörde mig inte i ryggen. Mamma bara snörpte på munnen & skakade bestämt på huvudet.
 
"Iiida, servetter ska va fyyyyrkantigaa, int någon rektangel. He är ju jätti konstigt."
 
Sen demonstrerade hon hur gästerna skulle bli förvirrade av mina rektangulära servetter & tro att de var hårhucklen istället. Efter en dags mobbing kastade jag in servetten & argtravade ner till Åhlens & köpte "hemming webb", en typ av band som man använder för att fålla tyg & sen har jag varit fjättrad vid strykbrädan. Så här går det till:
 
1) Stryk en rak kant (eller så rakt du kan, jag körde på 2cm marginal). Klipp bort lika mycket som marginalen på varje sida
2) Knöla in tejpen (som jag delade på hälften), vik tillbaka tyget & kör strykjärnet med massa ånga över fållen
3) Upprepa på motsatta sidan, kör sedan korsidorna, här får man vika in hörnen som en trekant innan man stryker det hela rakt
4) Nästan klart!
5) Kör bara runt hela servetten med symaskinen så att den förhoppningsvis håller en tvätt eller två
6) Visa upp för mamma & få godkänt på de framvaskade syslöjdsminnerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0