180.000 för ett brölllop...

Jag har ju skrivit om det här tidigare - men alltså, bröllopsindustrin här i Nord Amerika är verkligen enorm! Genomsnittsbröllopet ligger i dagsläget på cirka 180.000 svenska kronor. Nu är ju i & för sig bröllopsresan inräknad i den kostnaden men ändå! Jag menar, lägg till 20.000 & du får det här! Bor man i New York är 180.000 dessutom som en piss i Nilen, där ligger medelbröllopet på en halv miljon. Alltså... jag hade gift mig i ett tingshus & gått & ätit middag på en fin restaurang, bara Paul & jag... Jag hade liksom hellre varit ogift än att lägga ut en så löjligt stor summa pengar på en dag. Snacka om att vara ÄGD av industrin om man hostar upp den typen av summor. Bara New York brudens klänning - närmare 20.000 kronor. Det är liksom budgeten för vår smekmånad, plus mer vin än vad jag beräknat...
 
Jag ser på de här siffrorna & jag mår nästan lite illa. Jag har inget emot att man spenderar pengar på sig själv, men den här typen av summor på konfetti, skor, hår, makeup & annan poänglös skit... när närmare en miljard av världens befolkning hungrar. Det är liksom nog avsmakligt för att jag nästan ska byta sida till vänsterblocket. Bara det att det känns som om folk drabbas av kollektiv blindhet när det kommer till bröllop & kör all out oavsett om man vuxit upp med Svenska Dagbladet eller plakat på första maj.
 
Uppdatering: Fniss... jag skickade vidare den där brudklänningsbilden till Paul som bara "WTF?!". Så jag googlade "Enormous tulle wedding dresses" & hittade juveler som denna... ni vet, i fall att man känner för att gifta sig 8 månader in i sin graviditet med fyrlingar.

Kommentarer
Postat av: Jo

Vad sägs om de här påskäggsklänningarna, tycker också om själva brudklänningen =) http://www.beckybedbug.com/2012/02/inspiration-my-big-fat-gypsy-wedding.html

Svar: Hahaha! Fantastiskt! Vi får skaffa nya brudklänningar till dig & Sussie då!
Ida

2013-03-10 @ 00:17:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0