Söt & sött?

Jag skickar en bild på ett hus till Paul via Skype & får tillbaka:
 
Det är mycket söt! (Paul försöker jobba på sin svenska)
 
Jag rättar & förklarar att det ska vara "Det är väldigt sött". Paul undrar när man ska använda söt & när man ska säga sött "So sött is the flavour, and söt is the condition?"
 
Fast så är det ju inte heller... saften är ju söt, fast den smakar sött... Argh. Jag blir knäpp när jag vet HUR det ska var men inte VARFÖR. Någon där ute som vet hur det fungerar? I så fall hade det varit väldigt sött om ni kunnat hjälpa en stackars förvirrad exilsvensk!

Kommentarer
Postat av: Jo

Den är söt, det är sött?

2013-05-14 @ 16:48:58
Postat av: Jo

En utveckling; Det smakar aldrig söt och en handling är inte söt: "det var söt av dig" säger man ju inte men "du är söt". Men saker, typ klänning är ju inte sött. Så kanske något sånt =)

2013-05-14 @ 16:54:34
Postat av: Trillingnöten

Som Jo skriver, De ord som slutar på ET i bestämd form är sött med två TT.
De ord som slutar på EN i bestämd form blir söt med ett T.

Huset = Huset är sött.
Saften = saften är söt.

Bordet är sött

Sjalen är söt

Svar: Tack, jättebra förklaring! Har översatt & skickat vidare till Paul i Skype.
Ida

2013-05-14 @ 16:56:09
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Jo

Har frågat på kontoret här och har fått en möjlig förklaring att sött är ett adverb och söt ett adjektiv. Kanske? Fråga din hederstärna google =)

Svar: Men jag verkar ju inte behöva google den här gången, jag har dig & Trillingnöten! Jättebra med namn på det hela, sånt går Paul i gång på. :)
Ida

2013-05-14 @ 16:58:16
Postat av: Trillingnöten

Sött i form utav adverb (beskriver ett verb är alltid sött, snabbt etc)

Den smakar sött. Sött är alltså ett adverb och inget adjektiv.

2013-05-14 @ 16:58:41
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Trillingnöten

Haha, kul att Jo och jag håller på att förklara det är simultant :)

Svar: Haha! Alltså, jag kanske ska fundera på om jag ska göra om hela fokus på bloggen & bara skriva grammatikfrågor - vilken feedback! :)
Ida

2013-05-14 @ 17:00:02
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Trillingnöten

Hahaha! Ja, men eller hur! Som svensklärare är jag helt arbetsskadad så jag ställer upp! Du kan ju ha en "Frågehörna!" hahah....

Svar: Hihi! En ny kategori på bloggen "Idas grammatiska funderingar"... Nja, eller inte - men det är skönt att veta vart jag kan vända mig nästa gång Paul ställer en fråga som jag inte kan besvara!

Faktum är att han just skickade en ny!

So what about the adverb form? How do you "sing sweetly"?
Ida

2013-05-14 @ 17:09:58
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com
Postat av: Jo

We aim to please =)

Svar: Vad bra att ni finns där! KRAM!
Ida

2013-05-14 @ 17:10:08
Postat av: Trillingnöten

Sjunger sött? Sjunger gulligt? :) Hmmm..KAN man sjunga sött?

Kanske ljuvligt? Milt?

Se ALLT slutar på T med adverb! Magiskt! :)

Svar: Jag funderade också på det - kanske att ett barn sjunger sött? En vuxen sjunger väl mer skönt (förhoppningsvis)... men det slutar på T i vilket fall så det borde väl besvara frågan. Tack!
Ida

2013-05-14 @ 17:34:58
URL: http://vilsnajollen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0