Tor & sömnen...

Den här lilla filuren vi sitter på, han är ju söt & allt det där... men han hade kunnat vara bättre på det här med att sova. Inte så att han är jättedålig på det på något vis, jag håller inte på att bli knäpp av sömnbrist & när han vaknar under natten är det aldrig tal om några långa skrikfester. MEN:
 
1) Han sover bara längre stunder under dagen om han får sova i någons armar. Händer inte detta... tja, då är han vaken tills han blir övertrött. Han kan somna i bilen & någon enstaka gång även i vagnen när vi är ute & går, men då vaknar han i regel så fort det inte längre rör på sig
2) Han kan somna så pass tidigt som 8 på kvällen, men i regel inte förrän 9. Återigen i någons armar. Testar vi att flytta honom till sängen vaknar han nästan alltid & gråter. Inte förrän närmare 10-11 går det att flytta honom till hans säng
 
När han väl somnat efter 10-11 sover han sen rätt bra genom natten, vaknar i regel bara för lite mat vid 5-snåret. "Problemet" jag har med hans sömn är väl mest det att det blir så sjukt lite gjort här hemma när jag antingen måste underhålla litet barn eller agera kudde. Samtidigt... Det här med att låta honom skrika för sig själv i sängen, varken Paul eller jag står ut. En del av de andra mammorna här är bara "DU MÅSTE SÖMNTRÄNA!" & sen säger de saker som "Den första natten skrek min baby i fyra timmar, men nästa natt var det redan bättre - bara två!". Eh, men om vi har svårt med ens två minuter av skrik... hur ska vi då palla timmar?!
Alltså... Det är hemskt svårt att neka den här lilla något alls (tur att hans behov är så blygsamma), så när det enda han vill ha är kramar & närhet - då känner jag mig som typ Riddar Kato när jag förvägrar honom det... & alltså går sömnen som den gör. Tips på otramatiska metoder för mer "independent sleep" mottages tacksamt!

Kommentarer
Postat av: Malin C

Förstår dig! Jag hade inte heller fixat den typen av sömnträning...
Har han alltid sovit så? Cesar hade nämligen en period nyligen då han var sån, och det var ett stort utvecklingssprång som stökade så det släppte hux flux. Vi drog fram babynestet då, även om han var heeelt för stor för den så kände han sig nog lite "liten" och ompysslad igen.
Annars brukar jag lägga in en hand i hans spjälsäng, även om man själv blir lite stel av att sova så... :)
Hoppas du får något råd här i bloggen som kan funka för er!

Förresten, vilken fast föda började ni med? Alltså typ brödbitar, banan osv? Cesar har jättesvårt att äta något med lite konsistens. Inte ens ett riskorn går ner utan att han kräks!! Verkar ha en stark kräkreflex...

Svar: Enligt Wonderweeks så går han igenom en utvecklingsfas just nu, så det är extra krångligt. Men han har aldrig fixat att sova på egen hand under dagen - däremot har han inte hållit på & krånglat på kvällarna som han gör nu. Får hoppas att han tar sig igenom den här perioden & att det blir bättre sen!
Vi började med banan, skrapade ur med en sked & det gick jättebra. Sen testade vi rotfrukter - potatis, sötpotatis & palsternacka. Kokade & mosade ihop med olja & vatten. Inga problem där heller. Nu äter han brödbitar (det mjuka, utan kanter) själv utan problem & igår blev det broccolipesto med finfördelad pasta till middag. Kräkreflexen slår dock fortfarande till mot grynig mat (typ couscous, det gick inte fastän jag blandat ut det med olja) & större bitar av saker fungerar inte heller så bra. Vet andra bäbisar som är i samma ålder som våra små som kan sitta & gnaga på en hel broccolistjälk utan problem, men Tor gnager alltid av en bit & sätter i halsen. Så även om han äter av vår mat så är "BLW" inget vi direkt kör på.
Ida

2015-08-11 @ 22:32:39
URL: http://mclapper.blogspot.se/
Postat av: Alex

nej ushc inte sömnträna :( Om du kan få tag på svenska böcker, eller om den kanske finns på engelska så har jag hört mycket bra om "somna utan gråt".

Fast jag är kanske fel person att ge råd. Kan fortfarande inte flytta på Bellan utan att hon vaknar.

Svar: Nej men så känner jag också, vill inte sömnträna. Han somnar ju utan problem, det är bara det att han inte sover på egen hand. Problemet är att det känns lite som om nästan alla sömntränar här & om jag lyssnar på vad folk säger så känns det lite som om vi typ förstört Tors sömnvanor för tid & evighet. Oftast tar jag ju inte åt mig, men vissa dagar blir jag lite mer orolig & känner att vi kanske "borde göra något åt det". Ja & så hade det ju varit roligt att få vara lite produktiv igen...
Ska se om jag kan hitta boken!
Ida

2015-08-11 @ 23:00:45
URL: http://www.swedeoncrete.blogtspot.com
Postat av: L

Min åttamånaders sover också väldigt oroligt just nu. Vi har innan kunnat söva henne i vår säng kvällstid och lyfta över henne när hon somnat men det går inte nu; hon rullar över på mage och ställer sig upp nästan i sömnen. Får vi henne att somna i sin säng så sover hon några timmar och vaknar sedan. Det blir en del samsovning, mest för att jag inte orkar annat än att lyfta över henne vid 02-03 på natten. Hon somnar om direkt och jag somnar om relativt snabbt även om jag sover sämre med henne intill mig.
Om man med sömnträning menar något i stil med femminutersmetoden så skulle jag aldrig göra det med ett så litet barn, särskilt inte nu när det händer så mycket i utvecklingen och hon bevisligen behöver mycket närhet.
Jag har också tänkt lite som du verkar göra, att vi behöver bättra oss och lära henne somna själv i stället för med någon av oss, så jag har läst en del om det. Har bestämt mig för att skapa tydligare kvällsrutiner men annars låta det vara som det är så länge vi allihop får tillräckligt med sömn. Tids nog blir hon redo att somna själv.

Svar: Skönt att höra att det inte bara är vi som kämpar, det är väl en fas de måste ta sig igenom & förhoppningsvis blir de lite mer trygga i sig själva snart. I nuläget fungerar det nästan bara att samsova på natten. Han kan sova hur fint & bra som helst i mina armar, men försöker jag lägga honom i spjälsängen vaknar han inom ett par minuter hur försiktigt jag än fört över honom. Är ingen fantast av samsovning, känner mig alltid så rädd för klämrisk... men samtidigt, vad göra när det annars bara blir skrik & gråt? Sova måste vi ju göra & det här fungerar ju även om jag inte tycker om det.
Hur ser era kvällsrutiner ut om jag får fråga? Vi försöker äta middag ihop, sen bad, pyjamas, mjölk & sova vid 9.
Ida

2015-08-12 @ 21:25:40
URL: http://livetpavastkusten.wordpress.com
Postat av: L

(fortsättning på lååång kommentar)
Tänker att det viktigaste är inte vad andra tycker och tänker utan att man utgår från vad som funkar för den egna familjen. Det som funkar för oss kanske inte funkar för er och er lille goding.
Jag läser i "Lyhört föräldraskap" av Malin Bergström då och då när jag behöver input. Använder den lite som en uppslagsbok. Den är bra!

2015-08-12 @ 21:31:14
URL: http://livetpavastkusten.wordpress.com
Postat av: Alex

Om du vill ha lite andra perspektiv så gå med i grupperna "nära föräldraskap" eller "nära föräldraskap OT" (där är jag admin så säg till isf så släpper jag in dig direkt)

Svar: Nu har jag ansökt om att få gå med i gruppen! :)
Ida

2015-08-13 @ 09:54:15
URL: http://www.swedeoncrete.blogtspot.com
Postat av: L

Vår kvällsrutin är just nu kvällsgröt vid 19, sen oftast en stunds lek (i väntan på fylld blöja), ta på pyjamas, ligga nära och sjunga eller berätta något sagoliknande, ibland amning (men jag vill försöka lägga den tidigare på kvällen), ofta en hand på henne medan hon somnar. Bada gör vi på söndagarna.
Min man och jag gör lite olika för att få henne att somna, det funkar, men jag skulle ändå vilja få in en ännu tydligare rutin (läs: sekvens) för hennes skull.
Sämst funkar det om hon hunnit bli övertrött och gnällig. Då somnar hon ibland snabbt men vaknar lika snabbt igen och så hamnar vi i en karusell med att söva om henne gång på gång. Då är det himla skönt att vara två så att man kan lösa av varandra!

Svar: Det där med att somna & vakna snabbt känner jag igen. Blir ofta så de dagar då Paul kommer hem senare från jobbet & middagen skjuts fram. Har låtit det bli så tills nu, men jag kanske ska försöka bryta in (tex genom att ge hans middag tidigare) & ändra på det i fortsättningen så att det förhoppningsvis går lättare för Tor att somna in ordentligt. Sen har han bara 6 dagar kvar av den här utvecklingsfasen, så jag håller tummarna för att det blir bättring redan nästa vecka!
Ida

2015-08-13 @ 22:01:43
URL: http://livetpavastkusten.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0