Tors teckenspråk 1...

Hur går det med teckenspråket då? Jo men faktiskt rätt bra! Jag/vi kan rätt många ord & använder dem så ofta som vi kommer ihåg. Mest frekvent är dock ord så som mamma, pappa, dricka, vatten, katt, mer, mjölk & bad. Av dessa finns en handfull ord som jag definitivt tro att Tor kan. Bad till exempel, han kan vara jätteledsen & så säger vi bad & han blir glad nästan på sekunden. Pappa är ett annat ord som också gör honom glad & jag känner att katt sakta börjar leta sig in i hans vokabulär det med. Fast allra viktigast är MJÖLK. Säger jag mjölk (på svenska) & gör tecknet för det börjar den lilla minimänniskan omgående skratta. Ibland bara ett mjukt kluckande skratt, oftast ett mer forcerat skratt - som en liten galen professor. Men det som verkligen får mig att tro att han VET vad ordet & tecknet betyder är att han börjar gråta hysteriskt om jag säger & visar mjölk & sen går därifrån. Nu kanske ni tänker "Men fy vad elakt att teasa & sen bara sticka"... Det är naturligtvis inte så, utan ett par gånger när Paul varit hemma & jag tänkt amma så säger jag & visar mjölk - bara för att sekunden efter gå mot sängen/soffan medan tanken är att Paul ska lyfta upp Tor & bära honom till mig. Bara det då att Tor inte förstår att han faktiskt ska få mjölk utan blir helt förkrossad för att jag draaar. Vi hade en sån incident idag & efter bara två stek mot soffan grät Tor så där att han fortfarande hickade 5 minuter senare - fastän han då redan fått hälften av sin mjölkdos!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0