Tandhälsa hos djur...

Jag vill tänka att Mammut & Digby lever rätt härliga små liv här hos oss, men en sak är vi väldigt dåliga på när det kommer till dem. Deras tandhälsa. Usch så dåligt samvete jag haft över detta, men vi får liksom inte till att borsta deras små gaddar. Det till trots att jag sett på nära håll hur besvärligt en gammal katt kan ha med tänderna när tandstenen inte hållts efter. Vi har gjort små försök under åren att etablera tandborstning som en vana för dem, men det blir liksom inte riktigt av & nu när vi har Tor känns det ju helt som om det tåget gått. Så idag cashade jag upp en mindre förmögenhet för en löjligt liten flaska med... typ kattmunvatten.
Nu är tanken att vi ska blanda ner lite av den här lösningen i allt vatten de dricker & så ska det förhoppningsvis göra så att de slipper framtida problem med gaddarna. En del av mig tycker att det känns som en hemskt smidig lösning, medan en annan del tycker att vi liksom "köpt oss ur" ett problem som vi faktiskt hade kunnat fixa mycket billigare på egen hand om vi bara kunnat etablera det där tandborstandet som en vana. Men kanske när Tor blir äldre, att vi kan köra borstningsrace på hela familjen... Typ "Jo men ALLA måste borsta tänderna" & så kanske vi slipper lite barnkrångel eftersom Digby snällt sitter & får sina tänder borstade. Ja... eller Mammut, Digby visade aldrig speciellt mycket tålamod för konceptet tandborstning.
 
Ni som har djur, hur gör ni med tandhälsan?

Kommentarer
Postat av: Matilda

Hos oss är det mest Svantes mun som behöver lite hjälp på traven. Jag borstar hans tänder några gånger i veckan, men en mjuk bebistandborste som jag kapat borsten lite på. Sen använder jag en liten socka som jag blöter och sätter på pekfingret som jag putsar hörntänderna med.

Svar: Här är det Mammut som behöver mest hjälp med tänderna - bebistandborsten var ett himla bra tips, det får jag komma ihåg lite längre fram. När vi har försökt få till borstande har vi mest använt oss av blötta bomullsrondeller som vi försöker cirkla över tandköttet. Mammut är helt OK med det, Digby tycker att vi är dumma i huvudet.
Ida

2015-03-10 @ 07:35:56
Postat av: Malin C

Vi tar tandstenen vart tredje år om det behövs. Annars äter han torrfoder så då putsar det tänderna. Tyvärr får han inte äta tuggben pga allergi så därför tar vi via veterinären ibland.

Svar: Det blir nog skrap för Mammuts del någongång framöver - men vi hoppas kunna skjuta på det med "oral" torrfoder & så det här munnvattnet. Är ju inte speciellt kul att behöva söva dem för skrapning. Vet inte hur hundar tar bedövning, men katter är i regel rätt värdelösa på det så jag har alltid en klump i magen när vi måste söva dem.
Ida

2015-03-10 @ 17:17:58
URL: http://mclapper.blogspot.se/
Postat av: Malin C

Usch ja då förstår jag. Hugo brukar bara få lugnande, så han blir helt lealös men är ändå liiite vaken.
Håller tummar och tår för ryggen!!

Svar: Var med när en av mina föräldrars katter skrapades & hon fick andningsstopp mitt i - så ja, lite ångest där ja! Så mycket bättre om det går att göra på bara lugnande.
Det är lite bättre idag men fortfarande gör det tydligen rejält ont till & från & tunga lyft är inte att tänka på. Ryggproblem är verkligen ett litet helsike!
Ida

2015-03-11 @ 17:43:13
URL: http://mclapper.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0