Traktorer & kossor med hål i...

Jag var marginellt bättre idag & alltså fortfarande rätt poänglös att ha att göra med, men övriga familjen kände sig energiska så de skickades iväg till jordbruksmässan. Ingen idé att vi alla satt hemma helt svältfödda på 2-dagarskycklingar bara för att jag mådde som en överkörd grävling. Så Tor fick ett par fantastiska timmar med lamor, grisar (han sa nöff, nöff för första gången!) lamm...
& ko med hål i magen. Tydligen är det inte ens ett fönster utan ett hål rakt in & så kommer det ut puffar av varm ånga lite då & då. Alltså... jag vet liksom inte vad jag ska säga om det hela...
Paul hade frågat bonden hur länge de håller sig, titthålskorna, & det här exemplaret har knallat runt i 9 år på det här viset. Aaaanyway... Efter alla djuren snubblade de sen över ett gäng minitraktorer & det var tydligen en hitt utan dess like. Kotten satt där i en mindre evighet & sa "brum brum" & ville inte lämna.
& om han nu vill bli bonde som stor så tycker jag att det är helt fantastiskt, så länge han inte blir varianten som petar hål i levande djur...

Kommentarer
Postat av: Ann

Sådana kossor har dom på SLU i Uppsala också, och här har dom det på Muskoxarna, alltså inte alla men en del. Det är helt ofarligt och gör inte alls ont (alltså enligt experterna...) Det gör det enklare att analysera mikroberna inuti deras magar etc :)

Svar: Okay... muskoxarna är ju ÄNNU märkligare! Trillar det inte in en massa ull i hålet? Det känns som om det så lätt skulle kunna leda till allvarliga infektioner.
Ida

Postat av: Ann

det finns ett "lock" som de sätter på efter att man tittat in :), pHt och alla mikroberna där inne hindrar nog alla tänkbara infektioner man skulle kunna tro att de skulle få också! Första gången jag såg det i Uppsala tyckte jag också att det var väldigt märkligt....sedan när jag kom hit och vi gick till Muskoxarna och hämtade upp lite av den vätskan som finns i magen, med en termos...eeek....och sedan kollade på det under mikroskop blev det med en gång lite coolare haha!

Svar: Haha! Gäller att märka termosen noga så att den inte används till kaffe av misstag sen. :)
& det låter ju vettigt med ett lock att sätta på!
Ida


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0