Jag blev så ledsen...

Är med i en lokal mammagrupp här & igår fick jag syn på en FB-post som bad om råd för hur man får sin 2.5-åring att stanna i sin egen säng. Nu sover ju Tor fortfarande i vår säng, men eftersom han är i precis samma ålder blev jag nyfiken & började läsa... & alltså, jag blev bara så ledsen. Det var SÅ många som skrev & bara "Inga problem, sätt ett barnlåsinsidan av dörren så stannar de där de är". Vi har ett sånt där barnlås på insidan av vår ytterdörr eftersom jag är livrädd för att Tor ska vandra ut ensam mitt i natten (vi hade en väldigt tragisk historia med en treåring för ett par vintrar sen & sen dess är jag toknojjig) men bara tanken på att sätta ett sånt på insidan av Tors dörr & sen låsa in honom... Sen stannade diskussionen inte heller där utan fortsatte med meningar så som "Vår två-åring får knacka på dörren när det är morgon så släpper vi ut honom om det är sent nog", "Vi ser honom på baby-monitorn men slår av ljudet så att vi slipper höra så mycket av skriken" & "Jag bävar för när vår två-åring inte använder blöja på nätterna längre för då går det kanske inte att låsa in dem på samma sätt"... 
 
Jag inser ju att alla inte har samma föräldrafilosofi som vad vi har (som i regel styrs mest på magkänslan som säger att en-minut av gråt är en minut för mycket) men jag blir typ helt gråtfärdig över att tänka på dessa småttingar inlåsta på sina rum! De behöver ju ändå så väldigt lite när de är den här åldern - trygghet, närhet & att bli sedda - & så förvägras de det utan att de rimligtvis kan förstå varför (förstår ju inte ens som vuxen hur man kan behandla ett litet barn på det sättet). Jag vet inte ens vart jag vill komma med det här inlägget - behövde väl kanske mest ventilera...

Kommentarer
Postat av: Gunilla N

Vaa !? Verkar ju helt sinnesförvirrat. Hur kan man göra så ??

Svar: Nej jag förstår inte! Klart att det är lite lättare för tex oss att ta en natt med lite orolig sömn eftersom jag är hemma på dagarna & jag kan förstå att man kanske måste försöka styra upp sömnen lite mer om det rör sig om två heltidsarbetande föräldrar, men att låsa in ett så litet barn på sitt rum i flera timmar måste ju vara ett fruktansvärt trauma för barnet! Mår dåligt bara jag tänker på det...
Ida

2017-07-10 @ 17:46:52
Postat av: Åsa

Usch det låter så kallt. Varför skaffa barn om man vill bokstavligen talat låsa bort dom.
Man ska inte tänka för ny på alla hemskheter som förekommer.Försök mest sprifa ett eget positivt budskap. Kram.

Svar: Verkligen! Svårt att förstå när det själv känns som hjärtat går sönder om Tor är ledsen... & jag försöker avskärma mig lite från allt hemskt som händer, man blir ju så känslig för sånt när man själv har en liten. Men det här kom verkligen som en chock - i vår egna lilla fina stad som annars känns så vänlig & vettig! Kram!
Ida

2017-07-10 @ 18:38:00
Postat av: Maria%20%C5rz%E9n

Men jag döööör!! Det var bland det värsta jag nånsin hör i "vanliga"sammanhang.
Jag vet dom som lägger sina barn själva och så får dom skrika sig till sömns...bara det!!? Skulle ALDRIG få hända mina barn, har man skaffat barn får man ta nattvandrande barn och barnsängssovande så länge det behövs. Trygga barn som känner förtroende.

Svar: Nej jag begriper verkligen inte. Har aldrig kunnat lägga Tor & bara gå ut & låta honom "skrika av sig", så att låsa in stackarna en hel natt... Tycker faktiskt att det är helt sjukt.
Ida

2017-07-12 @ 21:37:18
Postat av: Alex

nej fy farao :( har verkligen noll förståelse för att behandla barn sådär.

Svar: Nej verkligen. Tänkte faktiskt på dig när jag läste de där inläggen, så himla långt ifrån hur jag tänker på dig som mamma!
Ida

2017-07-16 @ 16:23:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0