Rememberance day

Idag är det Rememberance Day här i Canada, eller Poppy day som den också kallas eftersom cirka 75% av alla människor köper på sig en liten vallmo som man sätter på jackslaget. Moi lyckades tappa bort min första blomma, men fick en ny här om dagen av Carla (som jag delar kontor med) så jag fortsätter alltså starkt min tradition i att få min vallmo av någon annan. Har arbetat hemma under förmiddagen idag, & radion spelar bara gamla krigsmelodier. Ni vet lite så där små smäcktande & storband, mkt hjärta & smärta & vi möts igen någon annastanns. Hemma hade nog 'För han är min soldat, någonstanns i Sverige' spelats på repeat. Eftersom jag är lite småblödig tycker jag att det är vansinnigt fint alltihop & blev lite tagen när jag knatade in till institutionen & såg att alla flaggor idag är på halv stång till minne av soldater som stupat i strid.

Kommentarer
Postat av: ma

Ja, idag har man firat den 11:e timman på den 11:e dagen på den 11:e månaden i Sverige också.

2008-11-11 @ 21:42:16
Postat av: Ida

What? Hänger inte med, är det något vi alltid gjort? Jag trodde att vi bara firade alla helgons dag & that was it...

2008-11-11 @ 21:51:23
Postat av: ma

Nej, utan världen firade avslutet av första vårldskrig för 90 år sedan, vilket lär ha skett kl 11 den 11 i 11 -18.

2008-11-12 @ 21:58:15
Postat av: Ida

Oki, då hänger jag med igen. Blev lite lätt förvirrad där & undrade om jag på något sätt lyckats totalmissa en minnesdag som vi firar i Sverige! :)

2008-11-13 @ 00:04:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0