My Thanksgiving

Med tanke på mitt löfte i fredagseftermiddag - att sluta stressa upp mig för saker som faktiskt inte är så relevanta - struntade jag i att baka om Lornas födelsedagstårta. Två anledningar: Lorna försöker gå ned i vikt så ur den synpunkten var det ju bra att jag utelämnde de där 175 grammen smör. Dessutom, födelsedagstårtan skulle serveras efter middagen, dvs när matkoman redan infunnit sig & typ ingen riktigt orkar känna hur saker smakar i alla fall. So, min smörlösa kaka fick duga! Bakade dock en apple bundt cake igår morse, bara utifall att... Medan kakan stod i ugnen beslutade jag mig för att ta en promenad i parken. Knatade således iväg ut i höstluften som var sådär alldeles underbart krispig. I parken, som ligger ca två minuter bort, var det helt otroligt vackert. Den Canadensiska hösten är svårslagen. Extra så igår. Visade sig nämligen att laxen gick upp mot strömmen i floden! Helt i sann Discovery anda kokade vattnet av lax vid alla de små vattenfallen! Moi, som är fiskare i själ & hjärta fick typ happiness overload. Väl hemma försökte jag övertala Paul att ta en snabb fiskevända med mig nere i parken. Den idén föll något platt... Så nu funderar jag på att sjukskriva mig i cirka två veckor.
Efter att spöet bänts ur mina händer bar det av till Pauls föräldrar. Isobel hade köpt en kalkon på 20 pound, alltså närmare 10 kilo... Satan i gatan vad vi åt. Tillslut fick jag knappt luft. Det kändes som om revbenen pressades ut pga av all mat i systemet. Vilket tydligen var signalen för efterrätt. Sällan är jag så glad över att jag inte äter kakor & dylikt som efter enorma helgmåltider. Isobel lyckades dock tvångsmata mig med ett päron men jag duckade det inbakta äpplet. Paul hade inte lika mkt tur. Han åt av Lornas födelsedagstårta, min bundt cake & så vispgrädde & pumpapaj på det. Gav honom en kram vid tvåtiden när vi kom hem & han bara kved som ett litet skadeskjutet djur. Ett är säkert, det här med att man inte ska frossa förträngs helt under Thankgiving...
Otroligt gott. However, tio kilo kött på sex personer är lite overkill...

Kommentarer
Postat av: Jo

Låter som det ska vid högtider =) Så var tårtan uppskattad trots bristen på smör? Det tror jag, återigen sörjer jag att du bor på andra sidan Atlanten eftersom det blir så mkt svårare att få äta din mat/efterrätt =)

Stor kram!

2009-10-13 @ 16:00:18
Postat av: Ida

Jo den gick ned!



Fast vi hade så tokmkt mat & efterrätt att det blev över en hel del. So, idag fick resterna följa med till institutionen. Mkt uppskattat!



Kram!

2009-10-13 @ 22:21:40
Postat av: mgs/ma

Kan du skicka till mig receptet på apple bundt cake. Jag är inte heller någon kakätare, men bakverk med äppel i frestar mig. Kram och hälsa alla

2009-10-14 @ 19:59:28
Postat av: Ida

Jag ska baka den ikväll! Lägger upp bilder & beskrivning då!

2009-10-15 @ 15:24:17
Postat av: Emma

Jag blir som vanligt nostalgisk av att läsa din blogg men speciellt mycket när det är thanksgiving. Jag vill också vara proppmätt på kalkon och godsaker...

2009-10-15 @ 22:51:44
Postat av: Ida

Älskar kalkon & sötpotatis. Kommer genom hela livet, oavsett vart jag bor, ha just sötpotatis & tranbär som en stapelvara! :)

2009-10-20 @ 21:44:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0