Men skjut mig...

Herre. Gud. Idag drog SWEA igång sin seminarieserie i "investment banking". Alltså, ekonomi & hur man ska placera sina pengar som kvinna. Hur man ska få ihop de där "fuck off" pengarna som alla pratar om. Jag som är en finansiell idiot kände väl att det kunde vara läge att förkovra mig lite. Sedan var det ju lite svårt att ducka som styrelsemedlem, men jaja... Anyway. Ut i ingemansland åkte vi, lotsades in i ett flott kontor försett med ett tjänstejon för ytterkläder & utfodring & bänkades tillslut vid ett långbord. Sedan vidtog de två kanske mest bortkastade timmarna i mitt liv. Människan som var ansvarig på kontoret tog nämligen tillfället i akt att prata om sig själv. Hennes uppväxt i Filipinerna, hennes sex syskon (hon var nummer tre i syskonskaran), hur hennes barn inte kan identifiera sig med hennes asiatiska släkt, hur de har mer än tusen vinflaskor i sin källare & att hon åkt på 36 kryssningar. Det tog ALDRIG slut. Först ville jag dö, sedan stängde jag av, sedan började jag fnissa, tillslut frågade jag Maria som jag satt bredvid om hon också ville skjuta sig själv. Efter det orkade jag inte vara duktig & svensk & hålla käft längre utan började ställa frågor & förklara att jag tyckte att vi behövde lite mer fokus. Jag var helt enkelt lite obekväm. Vilket, tillsammas med maten & min fina nya penna, var kvällens enda behållning. Vill jag bli bättre på att sköta min privatekonomi så kommer jag i fortsättningen att se åt andra håll för råd...

Kommentarer
Postat av: ma

Vad då "fuck off-pengarna"? Ge mig en liten lektion eller hint i ämnet! Som sagt; äpplet trillar inte långt ifrån trädet. Kramar och julkänsla, M

2010-11-24 @ 20:13:08
Postat av: Ida

Fuck off pengar är pengar som är kvinnans egna. Alltså, egna tillgångar som hon kan använda & klara sig på ifall att det skiter sig med mannen. Pengar så att hon kan dra med barn & värdighet i behåll. Väldigt populärt uttryck bland dagens feminister. :)



Själv vill jag väl bara mest få klart för mig hur sjutton jag ska klara mig efter pansionen.



Kram!

2010-11-25 @ 00:42:22
Postat av: ma

Jaha, feminister och fuck (+ tillägg)= är sant!

Detta tugg är enbart ledsamt.

Efter pa(e)nsionen - menar du när du är GAMMAL? Du kommer att klara dig, vad annars!

2010-11-25 @ 21:10:19
Postat av: Ida

Absolut sant!



Ja jag menar när jag är gammal. Det ligger & gnager lite så smått. Jag är ju 27 år nu & tjänar peanuts på min PhD... Inget som man direkt kan bygga upp sin ålderdom på. So, det oroar mig det gör det. I Canada är jag rökt, så det blir att flytta tillbaka till Sverige... :)

2010-11-26 @ 04:29:30
Postat av: ma

Jag har ett hemligt konto i Finland (bara jag tror så,skattmåsen ser allt)och några ohemliga här. Jag var också osäker hur det skulle bli med mig när jag är gammal och borta från hemlandet. Då bestämde jag för mig att göra mitt bästa att inte bli en fattig pensio! Kram M

2010-11-27 @ 21:21:07
Postat av: Ida

Um, men det är svårt när man pysslar med en PhD. Går liksom inte att bunkra upp så mycket då. Kram

2010-11-28 @ 01:09:21
Postat av: ma

PhD tar väl slut om ett par år, och då vill jag komma till Totonto och fira dig! Kram

2010-11-28 @ 21:14:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0