Tack snälla Sverige för skolmaten...

Knatade upp lite snabbt till Loblaws för att köpa ett par påsar mjölk (japp, här i Canada kommer mjölk i påsform) & insåg att skolstarten närmar sig. För Loblaws hade byggt upp berg med "Snack boxes" - alltså, kartonger fylldra med upp till 120 olika små chokladkakor/godis. Kitkat, Aero, Smarties, Coffee Crisp... & detta köper alltså föräldrarna så att de enkelt & smidigt kan kasta ner ett par bars per dag i ungarnas lunchpaket. Jag tycker att det här är helt vidrigt - en femåring ska INTE skickas till skolan med en lunch bestående av en jordnötssmörsmacka & två chokladkakor. Det är ju att medvetet ge sitt barn bristsjukdommar & fetma.

Helt sjukt.

Samtidigt inser jag också att jag kommer att bli en skitjobbig mamma om jag en gång får barn & de barnen växer upp i Sverige. De kommer, precis som jag gjorde, att gnälla när det serveras mannagrynsgröt/pölsa & kokt fisk med äggsås & jag kommer predika "Du ska BARA vara glad, tänk du hade kunnat växa upp i Canada & då hade du varit TJOCK!"... Noll förståelse. Eller... oki, pölsa är inte mat - men i övrigt, NOLL förståelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0