2 December!

Jag ÄLSKAR kanel - så lucka nummer två var väldigt trevlig att skapa, även om jag nu inte äter resultatet. Men doften - åh så härlig!

Kaneldoftande lingonmazariner

Ingredienser för 16 st:
100g smör, 1/2 dl strösocker, 1 tsk kanel, 1 ägg, 3 dl vetemjöl
Fyllning: 150g riven mandelmassa, 1 ägg, 1.5dl rårörda lingon/(i mitt fall hemkokt tranbärssylt)

Mixa smör, kanel & socker i en bunke. Tillsätt ägg & mjöl, arbeta ihop till en deg. Låt vila svalt 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mandelmassa, ägg & lingon. Tryck ut degen i mazarinformar, lägg i fyllningen. Grädda mitt i ugnen ca 15 min.

För lite extra lyx - servera med vispad grädde.

Kommentarer
Postat av: karin - trattoria

låter riktigt gott :)

2011-12-02 @ 08:56:43
URL: http://trattoria.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag hoppas det! De är skickade till Pauls kontor för utvärdering.



Kokade tranbärssylten med vatten, honung & kardemumma - första gången jag provat att göra den med en "brödkrydda". Blev hur gott som helst!

2011-12-02 @ 15:00:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0