Multinationella Canada!

Det ringer på dörren & jag hastar ut med halvtömd tekopp. På trappen står tre byggnadsarbetare, inhyrda av Bell. De ska dra nya telefonlinjer i trädgården. Så där en tio över åtta på morgonen, i alldeles för kort morgonoutfit, orkar jag liksom inte argumentera över vad de kan tänkas göra. Däremot plockar jag omedelbart upp att förmannen bryter, så jag ställer lite frågor bara för att höra honom prata lite mer. Sedan kan jag inte hålla mig, "Kommer du från Finland?!".

Japp, vår förman heter Kalle & kommer från Kuusamo. När han inser att jag kommer från svenska norrland & att mamma är finsk blir han så till sig att Tim Hortonskoppen darrar i näven. Själv svär jag än en gång ve & förbannelse över att jag inte kan prata finska. Kontakten finns ju där, men den faller någonstanns halvvägs på att jag inte förstår mer än "mjölk" & svordommar.

Uppdatering: Ha, skypar med Paul - han trodde att accenten var THAI (de pratade lite per telefon för att säkerställa att internet inte bryts). Finska låter tydligen mer exotiskt i andra nationaliteters öron!

Kommentarer
Postat av: Jo

Men du måste väl ändå kunna lite mer, tex "bäst före", "får ej övertäckas" och "hej små knattar". Kul att han trodde det var Thai =)

2011-07-28 @ 21:13:08
Postat av: Ida

Nej men hjälp, ingen aning om hur det kan tänkas låta! Får ej övertäckas antar jag syftar till element & bäst före hade ju varit bra att kunna, men "hej små knattar"?



Vi kommer till Stockholm på kvällen den 12e & åker vid 14-tiden den 13e. Kvällsdrink eller brunch om du är i stan?



Puss!

2011-07-28 @ 21:22:42
Postat av: Jo

Det finns ett barnprogram på finska på SVT som heter "Moi mukulat!" eller då på svenska "Hej små knattar!". Sedan har vi elementet "Ei saa peittää" och sist "Parasta ennen". Detta är ovärdeliga fraser man helt enkelt inte klarar sig utan, du vill väl ändå inte äta gammal mat? =)



Andra nyttiga finska fraser kan du finna här: http://suben.wordpress.com/2007/09/03/finska-fraser-man-inte-klarar-sig-utan/



Ang. drink/brunch så är jag på! Vet ännu inte när jag kommer till Sthlm men kan försäkra att jag kommer vara där då =) Vilket som helst funkar bra för min del. Fast kanske att drink funkar bättre eftersom det är något billigare än brunch. Det är också så mkt roligare med alkohol än med te =) Vet ni var ni kommer att bo?



Kram!

2011-07-29 @ 11:53:38
Postat av: Ida

Ah, det kommer jag ihåg nu! Ganska lågbudget & något man bara såg på när det inte fanns NÅGOT annat att göra. :) Elementet borde jag ha kunnat med tanke på att jag som liten somnade mot ett hos mormor & morfar & förvandlade kinden till bacon... aj.



Men då säger vi väl drink i Stockholm den 12e då?! Låter ypperligt tycker jag, så får du visa oss vart man ska gå! Passar faktiskt bättre än brunch eftersom vi kommer att satsa på något hotel som har bra frukost. Vi stannar troligtvis någonstanns nära centralstationen, med två fulla väskor var är det kul om man slipper bära ihjäl sig innan man tagit sig till hotellet. Tjoho, ska bli så kul att ses!

2011-07-29 @ 13:38:31
Postat av: Jo

AJ!! Jag brände mig på benet en gång på ett pyttelitet men helvetesvarmt element och hade ett rektangulärt ärr i ett par år efteråt. Måste varit värre med kinden.



Jeeij! Fast ha inte allt för höga förhoppningar på min utelivserfarenhet i Sthlm, har inte varit ute så mkt. Men jag ska nog kunna skaka fram nåt trevligt ställe =) Åh så roligt det ska bli!



KRAM!

2011-07-30 @ 12:23:08
Postat av: Ida

Jag vill ju minnas att jag inte var så där jätteglad... Tur att småbarn har bra läkkött! Har dock lärt mig att akta mig för de finska elementen sedan dess. Kan kanske vara därför som jag inte kan ordet för "Får ej övertäckas". Jag har helt enkelt inte varit nära nog!



Vad gäller Stockholm... eh. Paul har ju tidigare varit fast enbart med mig där. Jag tror att han är nöjd så länge han inte behöver trängas med tyska turister på Drottninggatan. :) Kram!

2011-07-30 @ 12:43:49
Postat av: Tuss

Fin blogg :)

2011-07-30 @ 13:04:48
URL: http://tuzzanz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0