Men check på blåbärsbars!

Vi (läs jag) lever nyttigt överlag, men någon gång då & då måste det få spåra ur lite (läs den andra hälften). Nu på fredag är det ju midsommarafton & vi kör på traditionellt firande - vilket innebär att det måste tillverkas kakor! Eftersom jag älskar att baka är det perfekt med massa gäster, då får jag löpa amok! So, idag tåtade jag ihop den allra första satsen kakor att bjuda på. Blåbärsbars!


Enormt lättbakade - allt du behöver göra är att sätta ugnen på 175 grader &:

1) Smälta 75g smör i en kastrull. Dumpa sedan i 3 dl havregryn, 3 dl kokosflingor & 0.5 dl socker
2) Häll i 1 dl vispgrädde & 1.5 dl sirap, jag använde lönnsirap men det går säkert lika bra med någon annan ljus sirap också
3) Kleta ut 2/3 av smeten i en form, ca 24 x 24 cm, som du klätt med bakplåtspapper. Strö över 2.5 dl blåbär & toppa med resten av smeten
4) Grädda i 45 min. Låt kallna innan du ställer formen i frysen ca 1 timme. Skär sedan kakan i bitar som du fryser fram till 20 min innan de ska ätas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0