April Fools Weather...

Igår var det en sån där dag då lärkan slog en drill i skyn & pollenkvoten steg till höjder som får palynologer att skrinlägga provtagningar & jag hittade tussilago. Vet inte om det är just Tussilago farfara som växer här i Canada, men himla likt är det i alla fall & det får igång mina vårcylindrar på max. Den här lilla blomman VAR nämligen vår när jag växte upp i Vilhelmina. Mamma & jag brukade gå till en speciell backe så fort snön börjat smälta någorlunda & så letade vi efter tussilago - kraffsade runt bland löven & så hittade man en liiiten liiiiten knopp & man jublade! Plockade den försiktigt & tog med hem & satte i äggkopp på köksbordet & kände att sommaren inte var alltför hopplöst långt borta.


Så självklart var jag överlycklig när jag hittade denna lilla solstråle igår - förkunnade att nu var det banne mig officielt vår! Idag har vi snöblandat regn - welcome first of April.

Kommentarer
Postat av: ma

Oh, så fint och så många fina minnen den lilla tussilagon väcker till.

Nu du Ida - imorgon vid tiotiden bär det sig av. Lite halvspänt känns det, inte minst med tanke på den långa resan. Vi får hålla kontakt med varandra med Magnus hjälp. Massa kramar till er alla och vi hörs! M

2012-04-01 @ 16:26:07
Postat av: Ida

Jag älskade verkligen att leta tussilago med dig när jag var liten!



Åh så SPÄNNANDE! Önskar att jag hade kunnat komma med, men vi får ju ses snart i alla fall. KRAM!

2012-04-01 @ 18:06:41
Postat av: ma

Tack för de värmdande tankarna runt tussilago.

En god nyhet, Magnus har en fungerande internetuppkoppling! Så i bästa fall kan vi hålla kontakt med varandra dagligen! Kramar

2012-04-01 @ 18:57:07
Postat av: Ida

Kommer du ihåg vad backen hette? Jag minns bara att där fanns en militärbunker & att vi brukade fira valborg i närheten.



Håller tummarna för att allt ska gå bra imorgon. Lämna en kommentar på bloggen, maila, skypa - vad som - så fort ni är framme så att jag vet att allt gått bra. TUSEN KRAMAR!

2012-04-02 @ 03:33:04
Postat av: ma

Backen låg vid sidan av ett bostadsområde som hette Larco. Vägen till backen var namngiven men varken pa eller jag kommer ihåg det. Får kolla på någon karta. Tack för resehälsningarna! Nu är det 1,5 timmar tills vi lämnar Lse. Vi skall göra allt för att få till dig och farmor en hälsning så fort vi är framme. Massor av kramar till er. Vi hörs på nätet! M

2012-04-02 @ 08:39:27
Postat av: Ida

Jag får ta & titta på Vilhelmina i google maps någon dag!



Hörs snart, kram!

2012-04-02 @ 12:59:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0